«Hva er grunnen til at Hammerfest har en egen «unik» trafikkregulering, mens andre byer ikke har det?»

Av

– Det hadde vært fint om Hammerfest kommune/seniorrådgiver Kristian Øvernes fra Statens vegvesen kunne ha svart på følgende spørsmål, skriver trafikant Siri Ellingsen og ramser opp flere spørsmål.

DEL

LeserbrevFredag 16.12.16 skrev jeg et lite innlegg på Hammerfest Kommune sin facebookside for å forsøke å få klarhet i et spørsmål som jeg har tenkt over i flere år. Det jeg skrev var følgende:

«Hei Hammerfest kommune!

Jeg har bare et lite spørsmål som jeg stortsett lurer på hver gang jeg kommer hjem til Hammerfest på ferie. Det er mulig dere ikke er de rette som kan svare på dette, men kanskje dere kan sette meg på sporet på hvem som er rette "adressat" på dette spørsmålet. Trafikksystemet i Hammerfest er jo helt merkelig om jeg kan være ærlig. Hvorfor er det slik at forkjørsveien slutter ved Hammerfest kirke? Hvorfor i all verden skal hovedveiene vike for de småveiene rundt omkring i Hammerfest? Jeg vil beregne meg selv som en temmelig stabil sjåfør, men hver gang jeg er tilbake i Hammerfest blir jeg stadig påminnet at det er her det oppstår flest trafikale farer. Biler fra småveier kommer susende ut på en vei som har høyere fartsgrense enn den veien de kommer fra. (Eks. Kvaløygata/fuglenesveien). Dette virker for meg veldig snodig og ikke minst forvirrende! Jeg husker fra tiden da jeg gikk på VGS, da var denne veien øremerket for de som ønsket seg en ny front på rånebilen sin. Da var det bare å stille seg opp der og suse ut på fuglenesveien og vips så fikk man seg en ny front, eller en ny bil hvis man var riktig så "heldig". Er det en god grunn for at akkurat Hammerfest har et slikt trafikksystem? - kan det være fordi Hammerfest alltid har hatt slik trafikksystem og da er det tryggest å ikke endre på dette? - er det for å lage "naturlige bremser" langs hovedveien slik at farten på hovedveien forblir lav? Håper dere kan svare på dette, evt. informere meg hvem som kan svare på dette? Mvh. Siri Ellingsen»

LES OGSÅ: Hammerfestinger om høyreregelen i sentrum: – Fører til farlige situasjoner

Tirsdag 20.12.16 skrev FD en sak på dette. Dessverre ble mitt utsagn noe forvrengt og de punktene som jeg virkelig er interessert i å finne ut av kom ikke frem. Så jeg håper med dette innlegget at jeg (og flere som lurer på det samme) kan få svarene vi trenger for å få forståelse for hvorfor trafikkreguleringen er slik den er i Hammerfest. Det kan (!) jo hende andre byer som har hovedveier med forkjørsvei, har noe å lære av Hammerfest?

Fokuset i FD's artikkel ble på selve bysentrum. Dette var dessverre ikke min "fanesak" da de fleste bysentrum rundt omkring i Norges land er regulert med høyreregel/lyskryss. Mitt fokus var på alle de andre sideveiene som munner ut på hovedveiene. Dette er i områder som Baksalen, Storvannet, Fuglenes, Prærien og Forsøl. Jeg har gang på gang opplevd farlige situasjoner når biler akselerer opp i fart fra sideveiene og ut på hovedveien. Dette fører også til hakkete kjøring og lite flyt i trafikken. 

Det hadde vært fint om Hammerfest kommune/seniorrådgiver Kristian Øvernes fra Statens vegvesen kunne ha svart på følgende spørsmål: 

1) Hvorfor har Hammerfest ikke forkjørsvei lengre enn til Hammerfest Kirke?

2) Hvor er det slik at gater som eksempelvis Fjellbakken har vikeplikt for Fuglenesveien og ikke Kvaløygata? (mine tanker er at det i så fall burde være motsatt. Førstnevnte vegkryss er oversiktlig, og den sistnevnte er uoversiktlig.)

3) Hvorfor må bilister som kjører f.eks. Finnmarksveien vike for eks. Tromsveien og Vardøveien? På glatt føre kan det oppstå trafikale situasjoner som gjør at flere bilister får problemer. 

4) Hva er grunnen til at Hammerfest har en egen «unik» trafikkregulering, mens andre byer ikke har det?

5) Hvorfor var Hammerfest kommune negativ til høringsforslaget om forkjørsregulering av RV94 som Statens Vegvesen for noen år siden sendte til de? Hva var argumentene til kommunen da?

Ut i fra alle disse spørsmålene som jeg lister opp her, så er jeg av den oppfatning at det å innføre forkjørsvei til danne mer flyt, trygghet og en felles trafikkforståelse selv om man er lokal eller utenbys. Det ville ha ført til at trafikkreguleringen ligner på andre byer sin trafikkregulering. Hvis det er fart som er argumentet til at reguleringen er slik den er, så tror jeg at en nedsetting av farten omså hadde kunne gjort susen langs hovedveiene. Dersom reguleringen forblir slik den er i dag, så har jeg et forslag å komme med. Opprett fartsdumper på alle sideveier som munner ut på hovedveiene. Det vil føre at til biler fra sideveier ikke vil kunne akselere ut på hovedveien i høy fart slik jeg opplever hver gang jeg sitter bak rattet i Hammerfest.

Jeg håper at de som kan svare på mine spørsmål kan bidra til at vi alle som ferdes langs veiene i Hammerfest kan få en forståelse for på hvorfor det er som det er pr. idag. Og jeg hadde heller ikke blitt skuffet om noen med bestemmelsesrett kunne innse at det er dags for ny vurdering av trafikkreguleringen i Hammerfest?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags