Som stortingsrepresentant fra Finnmark har man et ansvar for hele fylket

Min første tanke her er om Strifeldt i det hele tatt har lest rapporten eller om han kun har lest avisreportasjene i Altaposten og iFinnmark?

Min første tanke her er om Strifeldt i det hele tatt har lest rapporten eller om han kun har lest avisreportasjene i Altaposten og iFinnmark? Foto:

Av

Leste du i det hele tatt KVU-rapporten, Strifeldt?

DEL

LeserbrevStortingsrepresentant Bengt Rune Strifeldt (Frp) uttalte seg, to dager etter av KVU-rapporten til Avinor først var omtalt i media.

LES OGSÅ: Strifeldt snur om Hammerfest lufthavn: – Skuffende, kontrer varaordfører

«Mitt førsteinntrykk er at jeg heller mot anbefalingen til Avinor, sier Strifeldt. Når man ser på utnyttelsen av kapasiteten i dag er det gode fasiliteter for dagens trafikk og for årene fremover, mener han også.»
Min første tanke her er om Strifeldt i det hele tatt har lest rapporten eller om han kun har lest avisreportasjene i Altaposten og iFinnmark?

I Konseptvalgutredning fremgår det helt klart at det er ikke bare kapasiteten som er grunnen til at det utredes å bygge ny flyplass på Grøtnes, men også for å kunne få et pålitelig flytilbud, som kan sies å være avgjørende for å få til en god logistikk og for å unngå unødige kostnader som vil være til hinder for næringsutvikling.

Hammerfest lufthavn ligger i dag slik at ustabiliteten i vær- og vindforhold bidrar til tidvis dårlig regularitet. Dette problemet er faktisk pr i dag, det som er det største problemet med Hammerfest flyplass, siden det faktisk ikke alltid går et fly. Flyplassen kan være stengt i mange dager, nettopp pga været. Og da uttale at det er gode fasiliteter for dagens trafikk og årene fremover, henger faktisk ikke på greip. Værforholdene vil aldri endre seg, så lenge flyplassen ligger der den ligger.
Så leste du rapporten, Strifeldt?

For å gjengi det som står ordrett: «Widerøe oppgir at Hammerfest Lufthavn er svært vindutsatt, spesielt i vinterhalvåret og at den variable vinden skaper de største operasjonelle problemene Avhengigheten av værforhold har potensielt ekstra stor betydning for de reisende på Hammerfest lufthavn:
Mange av flyreisene inkluderer flybytte i Tromsø. Kanselleres eller forsinkes et fly kan det medføre tap av videre forbindelse. Kanselleringene kommer dessuten i tillegg til eventuelle uregelmessigheter på Tromsø lufthavn. Avstanden til sentrale deler av Norge og Europa medfører stor avhengighet av fly som transportmiddel.
Hver fjerde flypassasjer er en arbeidspendler og jobber primært i tilknytning til oljeutvinning. Flytransport på HFT er dermed en langt på vei en integrert del av oljevirksomheten i Hammerfest og Barentshavet, som i de fleste tilfeller ikke har realistiske alternativer til flytransport. En kansellert ankomst kan medføre at nøkkelpersonell ikke rekker helikoptertransport videre ut til plattform.
Hammerfest er i en kritisk fase der leverandørnettverket for petroleumsvirksomheten er under oppbygging for å håndtere stadig større etterspørsel etter leveranser til leting og igangsatte og forventede utbygginger.»

For å gjenta meg selv, hvordan kan da en Stortingsrepresentant uttalt: «Når man ser på utnyttelsen av kapasiteten i dag er det gode fasiliteter for dagens trafikk og for årene fremover».

Enhver er alltid seg selv nærmest, også en Stortingsrepresentant.
Men det er absolutt ingen unnskyldning for ikke å sette seg inn i, eller å skaffe seg den nødvendige kunnskapen, før man trekker en slik alvorlig beslutning for Hammerfest og uttaler seg. Som Stortingsrepresentant fra Finnmark har man et ansvar for hele fylket.
Jeg lest også at dette er førsteinntrykket til Strifeldt, og dette støtter bare opp om at han faktisk ikke har lest rapporten, og dermed ikke uttaler seg på et godt nok grunnlag.

Jeg håper derfor han nå i ettertid settes seg ned og leser de 63 sidene som rapporten var på, tenker igjennom hva han leste og uttaler seg på nytt.
For det er ikke en fornuftig grunn til å støtte seg til Avinor sin KVU-rapport, så fremst man ønsker få et PÅLITELIG flytilbud i Hammerfest, som kan sies å være avgjørende for å få til en god logistikk og for å unngå unødige kostnader som vil være til hinder for næringsutvikling.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags