«Gratis? Ja takk, bare ikke så mye»

BØR TAKKE OG BUKKE: Flere fremtredende politikere vil si ja takk til ny lufthavn i Hammerfest-regionen, bare den ikke blir for lang. Flyplasseier Avinor vil bruke penger på 1.550 meter rullebane, noe politikerne i Finnmark bare bør takke og bukke til.FOTO: STIAN ELIASSEN

BØR TAKKE OG BUKKE: Flere fremtredende politikere vil si ja takk til ny lufthavn i Hammerfest-regionen, bare den ikke blir for lang. Flyplasseier Avinor vil bruke penger på 1.550 meter rullebane, noe politikerne i Finnmark bare bør takke og bukke til.FOTO: STIAN ELIASSEN

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

UKESLUTTDet er en god stund siden man konkluderte med at dagens Hammerfest lufthavn ikke lenger holder mål. Allerede høsten 2000 leverte Statkraft Grøner rapporten «Mulighetsstudie for lokalisering av ny lufthavn i Hammerfestregionen». 16 år etter kan vi ikke annet enn å konkludere med at ting tar tid.

Dagens flyplass er pålagt strenge restriksjoner. Forholdene på rullebanen, på 882 meter fra ende til ende, blir sterkt berørt ved sidevind. Flere ulykkeshendelser, påvirket av vind, har ført til restriksjonene. Situasjonen nå er at det ikke skal det store vinddraget til, før Widerøe må fly videre. Dette har medført at regulariteten ved lufthavna er sterkt svekket.

En annen sak er at flyplassen nærmest har «vokst ut av sitt gode skinn». Da man i år 2000 begynte å se på en ny lokasjon for en ny lufthavn for regionen registrerte man 79.236 passasjerer som reiste via flyplassterminalen i Hammerfest. 15 år senere registrerte man 148.443 passasjerer. Begge tallene er fratrukket passasjerer i transit. Dette er en vekst på utrolige 187 prosent, og det er bare Kirkenes lufthavn som kan vise til større vekst i Finnmark. Og det til tross for at flyplassen opplever en «lekkasje» til Alta på omkring 40.000 passasjerer årlig.

Mange er enige om at dagens flyplass ikke holder mål. I lang tid har Avinor pønsket på hvor og hvordan en ny flyplass skal bygges. Vindmålinger har vært gjennomført i årevis og nå nærmer konklusjonene seg. I den sammenheng uttalte Avinor at de vil utrede to alternative størrelser på rullebanen, 1.550 meter og 2.000 meter. Men da nyheten om rullebanelengden ble kjent, fikk tydeligvis flere kaffen i vrangstrupen. Enigheten stopper nemlig med et ønske om en ny flyplass, bare den ikke blir for stor.

Flere fremtredende politikere har vært ute med kritikk mot planene om en ny flyplass for regionen. SVs Tommy Berg og Arbeiderpartiets Geir Ove Bakken, som er hovedutvalgsleder for samferdsel i Finnmark fylkeskommune, er blant dem som har ment at rullebanelengden på den nye flyplassen bør stanse på 1.199 meter. Dette har vakt sterke reaksjoner, ikke bare i lokalt i Hammerfest, men fra andre fremtredende politikere utenfor Hammerfest-regionen. Overfor iFinnmark forsvarer Bakken med at han frykter en ny «storflyplass» i vest, uten at han nærmere vil forklare hva han legger i definisjonen «storflyplass».

Å bygge fremtidens flyplass for gårsdagens fly virker ikke voldsomt framtidsrettet og veloverveid. Det blir nærmest som å rygge med baken inn i fremtiden. Når en faginstans som statlige Avinor nå er så tydelig på at rullebanen må bli 1.550 meter, så bør de sentrale politikere i Finnmark bare takke og bukke. I Finnmark er vi ikke bortskjemt med at statlige etater gir oss mer enn vi strengt tatt har bedt om. Derfor fremstår det som mildt sagt merkelig når noen fortsatt arbeider for å legge begrensninger på en ny lufthavn for regionen. Hva som er årsaken til dette kan man bare spekulere i.

Faktum er at faginstansen Avinor har konkludert med at en rullebane på 1.550 meter er riktig og framtidsrettet. Utviklingen har vært stor i byen, og alle ting taler for at denne utviklingen vil fortsette. Økningen i antall passasjerer som benytter seg av flyplassen understøtter også dette. Et annet og minst like viktig faktum, er at de flytypene vi i dag ser i Finnmark ikke er her om 40 år. Dagens Dash-8 som trafikkerer kortbaneflyplassene blir sjaltet ut i tidsrommet 2025-2030. Med det trafikkgrunnlaget Hammerfest lufthavn har i dag, er det ufornuftig å ikke tenke fremtidsrettet når så store investeringer skal gjøres. Her må mulighetene være åpne når nye flytyper skal tas i bruk.

En rullebane på 1.550 meter vil ikke gi Hammerfest en «storflyplass». En Boeing 737, slik som SAS og Norwegian i dag benytter, vil aldri kunne bruke en slik rullebane, men det fører til at man vil kunne ta ned mellomstore fly. Det er i dag 8-10 avganger daglig hver vei mellom Hammerfest og Tromsø, og at Widerøe får anledning til å benytte noe større fly kan da ikke være annet enn positivt. Andre aktører kan også melde seg på, og skape konkurranse på ruta. Som iFinnmark tidligere har skrevet er Ola Giævers FlyViking offensive, men de virker å ha planer på mange fronter, og fortsatt har de ikke fløyet en eneste rute i kommersiell sammenheng. Hvor langt frem hans inntreden i markedet ligger er dermed noe vanskelig å si.

Vi velger likevel å spekulere i at frykten hos noen har vært at nok en «stor» flyplass i vest vil redusere passasjergrunnlaget for Alta lufthavn, og i sommerhalv-året også for Lakselv lufthavn Banak. Varaordfører Marianne Sivertsen Næss i Hammerfest har tidligere kommentert til iFinnmark at flyplassen i Hammerfest ikke skal konkurrere med Alta når det gjelder fritidsreiser, og at også Hammerfest er tjent med at Alta har direktefly til Oslo med mulighet for rimeligere billetter.

Men det er ingen tvil om at det er en usikkerhet rundt nettopp dette. Med større flytyper og eventuelle nye aktører kan det bli rimeligere å fly også fra Hammerfest. Hvordan dette vil slå ut er det neppe noen som har fasiten for i dag. Det som er helt klart er at direkterutene til Oslo er viktig for Finnmark, spesielt med tanke på reiselivet som er i stor vekst både i øst og i vest. Men ærlig talt, å ivareta dette tilbudet må kunne løses på bedre måter enn å pålegge en region i vekst en kort rullebane som gjør at en ny flyplass ikke er bygget for fremtiden. Spesielt når det er flyplasseier Avinor som betaler regningen, og ikke Finnmark fylkeskommune eller noen av kommunene i Finnmark.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags