Tommy Berg og fakta. Ei utfordring.

Illustrasjonsbilde.

Illustrasjonsbilde. Foto:

Av
DEL

Supertilbud - iFinnmark+ og eAvis i 5 uker for kun kr 5,-

MeningerI intervju med Altaposten så understreker du at din opptreden er i tråd med Finnmark SV sitt program for 2015–19. Hva står det så i programmet? Ja følgende under samferdsel (12.0);

SV vil arbeide for: (pkt. 8) å bedre båtruteforbindelsene til de som ikke har andre alternativer.

Det står ikke ett ord om VargsundXpressen i fylkesprogrammet for SV for perioden som du er valgt inn på fylkestinget på. Hvem som bryter partiprogrammet av oss, bør nå være avklart. Så til dine manglende svar på fakta. Vi ber deg derfor svare på følgende konkrete spørsmål;

1. Representerer hurtigbåt i seg sjøl et miljøpolitisk framskritt? Gjerne sammenligna med buss. Ja eller nei?

2. Har Alta og Hammerfest, inkl. bygdene i Vargsundet og Kvalsund, ikke mulighetene til et like godt landveis- kommunikasjonstilbud dersom en fjerner hele eller deler av Vargsundexpressen?

3. Hvilke steder i Rognsundet (Kvalfjord, Bia, Pollen eller Hakkstabben) har nytte av Falkefjell? Hvilke forbedrede endringer er gjort i rutene for disse steders vedkommende i 2016?

4. Går rotasjon 2 i Vargsundexpressen innom noen steder i Rognsundet eller i Vargsundet?

5. Totalt koster Vargsundexpressen et sted mellom 17,5 og 21 millioner pr år. Kunne ikke disse pengene ha vært brukt til å forbedre hurtigbåtsambandet i de veiløse bygdene i Rognsund, østre Altafjord, vestre Loppa og på Nordre Sørøy?

6. Dokumenter at buss er like dyrt som å drive hurtigbåt. Fylkesadministrasjonen har ikke levert et eneste tall. Flybussen som gikk var ei kommersiell rute som ikke kosta fylkeskommunen et øre.

7. Du som ser helheten. Fortell oss om rutene i de veiløse bygdene før og etter 1.1.16!

8. Hvor tror du at de ca. 20 millionene som VX koster pr år er hentet fra?

9. Hvordan har du tenkt å opprette samferdselstilbudet på kysten, og i de veiløse bygdene slik at befolkningen der kan fungere som i et sivilisert samfunn?

10. Hvor få passasjerer pr tur er smertegrensen for at du vil vurdere nedleggelse av VX?

11. Hvor langt ned mot 0 (NULL) må pasienttallet være før du gjør samme vurdering? Siste kjente tallet er 4,7.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags