Telenor satser på det kundene vil ha også i Nord-Norge

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor. Foto: Telenor

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor. Foto: Telenor

Av
DEL

FinnmarksdebattenThomas Wøhni skriver i et innlegg i Nordnorsk debatt at Telenors mobile erstatningsprodukt for kundene på kobbernettet er både mangelfullt og ikke en fullgod erstatning.

Vi forstår at noen stiller spørsmålet. Hjemmebredbånd mobil er et produkt vi har utviklet over tid for å imøtekomme kundenes etterspørsel etter bedre bredbåndsprodukter enn det kobbernettet kan levere. Med hjemmebredbånd mobil vil mange oppleve både dobling og mangedobling av hastigheten enn de får over kobbernettet, i tillegg til at tilkobling over 4G er mer stabilt og driftssikkert. Flere som har fast bredbånd hjemme i dag velger likevel å bruke 4G som sitt primære bredbånd ettersom det gir lavere forsinkelse og bedre opplevelser til for eksempel spilling online.

Det nye nå er at vi leverer et produkt med en enorm datakvote på hele 1 TB tilsvarende 1000 Gigabyte. Skulle du likevel komme over dette, blir hastigheten satt ned til 5 Mbit/s, men for både store og små familier vil 1000 Gb være mer enn nok hver måned. Månedlig bredbåndsbruk over 1000 Gb er svært sjeldent. En Telenor-kunde på VDSLbruker i gjennomsnitt 200 Gb i måneden. En ADSL-kunde bruker 130 Gb i gjennomsnitt. Derfor er kvoten på 1000 Gb satt høyt for å imøtekomme kundenes behov og vel så det. Produktet er helt nytt og lanseres snart.

Når det gjelder prising er det riktig at en kunde med 30 Mbit/s på DSL betaler 499 kroner per måned. Inklusive linjeleie betaler kunden reelt sett 608 kroner per måned. Per nå vil noen få litt høyere priser, mens andre vil få lavere med den mobile løsningen.

Det overordnede er at Telenor er nødt til å drive den teknologiske utviklingen fremover og å møte kundenes behov for digitale tjenester. Utviklingen innen mobiltelefoni har vært enorm, mens lite har skjedd med det over100 år gamle kobbernettet, som i sin tid ble bygget for å tilby fasttelefon. I 2001 var det over 2.000.0000 abonnenter på fasttelefon i Norge, i dag har dette sunket til kun 300.000 abonnenter Det er dette teknologiskiftet vi nå møter ved å satse tungt på det kundene ønsker seg, nemlig fibernett og mobilnett. Derfor bygger vi fiber- og mobilnett raskere enn noen gang.

Vår ambisjon er å modernisere telefoni- og bredbåndsnettet slik at vi kan tilby en ny og kraftigere kommunikasjonsplattform for alle de nye tjenestene som kommer med digitaliseringen av samfunnet. Skal små og store steder i Norge lykkes med å utnytte de mulighetene ny teknologi og digitalisering gir, er vi alle avhengige av en digital infrastruktur som sørger for at mennesker, bedrifter og det offentlige er koblet til et fremtidsrettet nett som er stabilt, raskt og trygt. Sammen med kommune Norge skal vi gjøre vårt til at ingen mister et tilbud, men tvert imot for et bedre og mer fremtidsrettet tilbud. I Nord-Norge har vi 4G plassert på mer enn 1000 steder.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags