– Vi har et monster på 660CC mellom beina, og ikke et par twin-tip på hver fot. Så da er det kanskje ikke så rart at når det smeller, så er det fatalt

KJENNER TIL FARENE: Hvorfor skjer ulykker med snøscooter i det hele tatt? Vi som er vokst opp i Finnmark er vokst opp med en scooter mellom beina, og vet farene med den, skriver Nann Jovold-Evenmo.

KJENNER TIL FARENE: Hvorfor skjer ulykker med snøscooter i det hele tatt? Vi som er vokst opp i Finnmark er vokst opp med en scooter mellom beina, og vet farene med den, skriver Nann Jovold-Evenmo. Foto:

Av

Statistikkene som ikke finnes og en særegen kultur

DEL

MeningerRett før påske kunne man igjen lese om statistikken som ikke finnes, nemlig antall som har dødd på grunn av snøscooterulykker. Som ofte er disse en del av andre ulykker som skredulykker, hjerteinfarkt eller fyllekjøring.

Jeg har selv kjent personer som har dødd fordi de kjørte scooter; fikk den over seg. Men det var hjertet som ikke klarte mer, og scooteren var bare en liten bit av bildet.

I Finnmark har man et fellesskap når det kommer til vinter, sola og ikke minst det å kunne sette seg på snøscooteren og flerre inn over vidda, uten å se seg tilbake. Bare nyte det. På samme måte som «bykidsa» nyter sola, bakkene og så afterski i Hemsedal eller andre skisentre.

Vi som vokste opp i Finnmark på 80-tallet er oppvokst med en egen fritidskultur og snøscooter er en del av denne, på samme måte som Hemsedal er for byungdom og unge voksne i Oslo. Forskjellen er egentlig ikke så stor, bare at vi har et monster på 660CC mellom beina, og ikke et par twin-tip på hver fot. Så da er det kanskje ikke så rart at når det smeller, så er det fatalt.

Uansett om det er en krasj, man tipper, eller utløser et skred. Hvorfor skjer ulykker med snøscooter i det hele tatt? Vi som er vokst opp i Finnmark er vokst opp med en scooter mellom beina, og vet farene med den. Vi kjenner kjørekulturen og hvordan man skal te seg i naturen, men likevel skjer det ulykker her som alle andre steder.

De som har scooter har lappen for det. For du må ha scooterlappen for å kjøre den, det er en ting. Men vi kan ikke stikke under en stol at å ha snøscooter ikke bare handler om å flerre innover vidda i sola, men det har med status å gjøre: merke, hestekrefter, og årsmodell. Jo større og finere jo bedre, og helst skal det være den beste utgaven av det merket man liker best.

Dette med hestekrefter kombiner med alkohol er ikke en god kombinasjon. Alkohol hører ikke med når man kjører. Selv brukte vi som tenåringer stikke til fjells med en flaske Jack på innerlomma, men den ble drukket når scootern var parkert utenfor hytta eller teltet. For vi hadde kanskje et løssluppent forhold til påkledning der man gjerne freste av gårde i jeans og ullgenser, uten hjelm som ikke var påbudt den gang.

Men drikke og kjøre samtidig, det gjorde vi ikke. Ikke de jeg var med i hvert fall. Vi levde for fest i teltet eller hytta på kveldene, og kunne kjøre og rase rundt på dagtid. Bålkaffe, pølser og saltflesk, tørkakjøtt og kvikk lunch var livet.

Men ulykker? Det skjedde da også, men ikke på samme måte. Vi var alle snare med å kalle ulykker den gang for uvørenhet. Var det det? Eller kunne det bare være uflaks?

En annen ting som kan skape farlige situasjoner er uten tvil været. Vi vet hvor vi bor, sier en. Og det med rette. For det er ikke stikke under en stol at været kan være en lumsk jævel: Man går fra 8 grader i skyggen og knallsol på dagen til 20 minus på natten, og full storm kan komme i løpet av en halvtime. Kjenner man ikke forholdene, omgivelsene godt nok, og snøføyka kommer brått på; Da er det bare sørge for å grave seg ned fortest mulig, for man har ikke nubbesjanse. Man fryser i hjel i løpet av kort tid.

Vi har historier nok om dette, men det er en del av denne statistikken som handler om scooter, men ikke likevel. Mange snakker om fyllekjøring på scooter, og nå i uka var det en som ble tatt som unnskylte seg med at det var jo mange flere som gjorde dette, og det virker som om det er en ukultur hos enkelte: Alkohol og scooter hører like lite hjemme som bil og alkohol, eller båt og alkohol.

Enkelt og greit.

Så handler det kanskje også om hva vi har lært fra barnsben av. Har vi vokst opp med et slapt forhold til hva vi kan og ikke kan på en scooter, eller kanskje ikke har giddet finne forståelse for naturelementene; så skjer ting. For det finnes de som kjører i fylla med bil, eller båt. Og det er et reelt problem, som skjer over hele landet. I hvert fall det med bil og fyll.

Men når man skriver om fylla på scooter, så er det så spesifikt for Finnmark fordi det er her scooterkulturen er. PÅ samme måte som hver gang en fritidsbåt i millionklassen går på grunn fordi føreren var på fylla, så er det i Oslofjorden, Drøbak eller det glade Sørlandet.

Siden vi Finnmarkinger har denne kulturen med scooter, er et fåtall av mennesker i vårt fylke, er litt tøff av oss; så er det så ekstremt synlig når slike ting som fyllakjøring med scooter, eller herjinger i fjellet skjer, og da snakker man om restriksjoner og vil ha færre på fjellet. Ingen snakker om færre på sjøen utenfor Tjøme eller Drøbak fordi noen tullinger kjører i fylla eller ikke har kontroll over hestekreftene, ikke sant?!

Hva skal vi gjøre?

Snakke om avhold og være striktere på hvem som får lappen? Ha færre løyper og mer kritisk til å gi dispensasjoner for scooterkjøring? Helt ærlig så vet jeg ikke hva løsningen kan være. For det viser seg jo at dess strengere man er, jo flere tar man. Eller er det fordi man er mer årvåken og tar kontroller? Det vi kan si er at det er ikke å stikke under en stol at noen kjører som idioter, noen kjører i fylla, og noen av disse har ikke en gang lappen for scooter. Og over hele linja så er det alltids noen som ødelegger, og disse skaper eller havner i den statistikken som ikke synes. Kanskje de ikke direkte er en del av den, men heller har forårsaket den, skapt situasjoner som oppstår for andre.

Jeg tenker at dersom vi leter godt nok, så ser vi at statistikken som ikke finnes, den ligger der og støver ned. Den er bare undervurdert og ikke så godt synlig. Når vi finner den, og bruker den, da først kan vi få bukt med ukulturen i scooterkulturen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags