Om høns og hurtigladere

FLERE SLIKE: Finnmark trenger flere ladestasjoner til elbil, skriver Ole Gudbrann Hempel. Illustrasjonsbildet er av laderen hos Scandic-hotellet i Honningsvåg.

FLERE SLIKE: Finnmark trenger flere ladestasjoner til elbil, skriver Ole Gudbrann Hempel. Illustrasjonsbildet er av laderen hos Scandic-hotellet i Honningsvåg. Foto:

Av

Norge har akslet ledertrøyen i arbeidet med nullutslipp knyttet til transport og mobilitet tross krevende klima og kronglete topografi. Men i Finnmark har bremsene stått på. Det er på tide å heve ambisjonsnivået også her.

DEL

MeningerOslo er blitt verdens elbilhovedstad med 40 000 registrerte elbiler. I Finnmark er tallet 300, og fylket trekkes stadig frem av deler av bilbransjen, Finansdepartementet og andre som ikke har tro på ambisjonen om nullutslippsmål for personbilsalget i 2025.

«Tenk på de som bor i Finnmark», er blitt omkvedet i diskusjonen. I Fortum gjør vi nettopp det: Tenker på de som bor i Finnmark. Men vi har tro på at det er mulig å elektrifisere bilparken også i vårt nordligste fylke. Om vi legger til rette for det.

Fortum er eneste aktør

Norge er blitt verdensledende i å elektrifisere bilparken. I Fortum er vi blitt verdensledende i å bygge ladenettverk. Vi har gått i front, tatt store investeringer med usikre inntjeningsmuligheter og bygd infrastruktur i store deler av landet. Nå hever vi ambisjonsnivået igjen og tar utfordringen med å bygge verdens nordligste hurtigladenettverk for elbil i Finnmark og Nord-Troms. Vi er nå den eneste aktøren som har tatt den utlyste utfordringen, og det er vi stolte av.

Fortums jobb er å tilby løsninger som gjør at folk kan ta klima- og miljøvennlige valg. Skal vi kutte norske utslipp må vi elektrifisere transportsektoren. Det har vist seg krevende nord i Norge.

Enova har tidligere lyst ut midler til etablering av hurtigladere nordpå. Ingen har søkt, og det er jo noen åpenbare grunner til det. Som at dess lenger nord du kommer i landet, dess færre er det som kjører elbil. Da Enova nylig lyste ut muligheten igjen valgte vi likevel å rekke opp hånda. Ikke fordi vi tror at hurtigladere i nord er en snarvei til raske inntekter, men fordi vi ønsker å legge til rette for nullutslippsalternativene over hele landet.

Hurtigladerne først

Den lite fruktbare høna eller egget-aktige diskusjonen om hurtigladere og elbilister, den vil vi konkludere på. Hurtigladerne må komme først. Infrastrukturen må være på plass om mange skal velge å kjøre elektrisk, det har vi sett alle andre steder. I dag mangler infrastrukturen fullstendig i Finnmark og Nord-Troms. Elbilismen etablerer seg ikke av seg selv så langt nord. Da må noen ta ansvar og bygge den.

Det er bra, og viktig, at elbilene blir bedre både på rekkevidde og størrelse. Men selv om elbilen snart er et fullgodt alternativ for mindre urbane kjøremønstre enn vi ser i dag, er det mer enn bilen som teller. Også infrastrukturen må på plass. Hjemmelading er den store utfordringen i de store byene. Utenfor de store byene er tilgangen til hurtigladere en viktig del av infrastrukturen.

Kjørt på kryss og tvers

I samarbeid med de syv kraftselskapene i regionen er vi klare for å bidra til å elektrifisere bilparken lengst nord i Norge, men når vi nå åpner for å bygge hurtigladere i Finnmark, så er det ikke bare for de 300 elbilistene som allerede befinner seg i fylket. For oss må dette være et langsiktig løp. Det vi bygger nå skal være et avgjørende steg på veien mot at 2025-ambisjonen er realistisk over hele landet.

Derfor har vi utfordret Enova på hvor mange ladepunkter og -stasjoner som skal bygges og ikke minst hvor mye effekt det skal legges til rette for. Ingen andre nordmenn kjører så langt og mye som finnmarkinger. Hurtigladere gjør avstandene kortere, en nødvendighet når vi bygger i Finnmark og Nord-Troms. Neste generasjons elbiler har en helt annen kapasitet for hurtiglading enn de som er i markedet nå. Fortum er derfor tydelige på at dette byggeprosjektet må skaleres for de kommende tiårene. Vi har dessuten selv kjørt elbil på kryss og tvers i hele regionen, for å finne ut hvor ladestasjonene bør bygges.

Norge har tatt en internasjonal posisjon rundt nullutslippsmobilitet og elbiler. Det er et aldri så lite paradoks, med tanke på både klima, topografi og store avstander. Klarer vi å overkomme disse utfordringene også i Finnmark, har vi bevist for en hel verden at det er fullt mulig å legge til rette for nullutslippsalternativene i alle personbilmarkeder. Denne lærdommen kan vi ta med oss ut i verden.

Enda viktigere enn posisjonering og oppmerksomhet er de reelle effektene av redusert utslipp. Fortum støtter den storstilte satsingen på elbiler, vi har dessuten tro på at 2025-målet er realistisk og innen rekkevidde.

Ikke veldig kontroversielt, for så vidt. Men i Fortum nøyer vi oss ikke med å snakke om det. Vi gjør også noe med det.

Ole Gudbrann Hempel

Leder for offentlig ladeinfrastruktur i Fortum Charge & Drive Norge

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags