Hvorfor skånes sentraladministrasjonen i Finnmark fylke ved innsparinger?

Fylkeshuset i Vadsø.

Fylkeshuset i Vadsø. Foto:

Av

Så vidt vi vet er f.eks. opplæringsavdelingen på fylket oppbemannet fra ca. 17 stykker i 2014 til 24 i dag.

DEL

MeningerDen siste tiden har man fått høre interessante nyheter om økonomistyring og sparebehov i Finnmark fylkeskommune, og sett fra vår posisjon som ansatte lærere helt øst i fylket gjør vi oss derfor noen tanker om det som skjer og det som har skjedd i skolepolitikken. Det er tydelig at det å styre et eget fylke ikke er så lett.  

  • Vi opplever at fylkestinget allerede har gått utover sitt velgermandat med det som har skjedd så langt i skolepolitikken. Velgerne skulle ha fått visst i august og september 2015 at dere kunne stemme for noe slikt. I inneværende fylkestingsperiode har Vardø videregående mistet Gulskolen, TIP, og faglig-pedagogisk selvstendighet hvis sammenslåingen gjennomføres. Særlig sammenslåingen med Vadsø/Tana må gjelde som en strukturendring, siden skolen nå skal bli én juridisk enhet med én rektor. Det skulle være unødvendig å minne om hvem som ellers kjemper imot vedtak om sammenslåinger for tiden.  
  • I tillegg er sammenslåingsprosessen satt i gang uten utredning, og Fylkestingsvedtaket fra juni 2016 (FT 14/16) er justert mange ganger, f.eks ved at campusmodellen bare skal gjelde for skoler i øst-Finnmark. Prosessen er også urimelig rotete, og med sløsing av tid, krefter og penger. Og fortsatt gjelder at sammenslåingen ikke gir reell innsparing.
  • Hvorfor skånes sentraladministrasjonen ved innsparinger? Så vidt vi vet er f.eks. opplæringsavdelingen på fylket oppbemannet fra ca. 17 stykker i 2014 til 24 i dag. I tillegg vil vi nevne at det er oppstått en mer eller mindre varig tendens at det røde flertallet på Fylkestinget aksepterer at tillitsvalgte holdes utenfor viktige prosesser.
  • Vi opplever at det som er av verdier og kompetanse ved skolen står i fare for å gå tapt i en blind nyliberal prosess. En kan minne om at karakterer, fravær og gjennomføring generelt sett er god i Vardø, over gjennomsnittet i Finnmark, og med oppadgående kurver, læringsmiljøet er nokså godt fokusert og med rimelig bra læringstrykk. En kan også minne om at vi generelt sett har et stabilt og erfarent lærerkollegium, som man risikerer å splitte opp ved disse rotete og vilkårlige prosessene dere styrer. Vi er klar for å gå videre med profilering og utvikling av skolen, men trenger også arbeidsro til dette.
Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags