Avinors serviceinnstilling - ikke til å tro

Av
DEL

LeserbrevAvinor har en altomfattende rolle, for å drifte flykommunikasjonene her i landet. Nylig, fikk jeg erfare hvordan Avinor forvalter dette i Finnmark.

Jeg skulle med Widerøe fra Alta til Vadsø. Uheldigvis så hadde det trukket tåke over flyplassen i Vadsø, så der var det umulig å lande. Dette flyet skulle i utgangspunktet fortsette til Båtsfjord og så videre vestover kysten. Vi måtte sette kursen mot Kirkenes. Da vi hadde landet der, så opplyste flykapteinen at ”vi nå hadde landet på en stengt flyplass.” Dette betydde: Det var ikke mulighet sånn uten videre, for å få drivstoff for eventuelle videre flyging. Det var ikke betjening eller sikkerhetspersonell til stede på flyplassen. Det hele var helt nede!

Det ble snakk om å fly videre til Båtsfjord. Dette var ikke mulig uten å fylle drivstoff, fordi drivstoff har Avinor sørget for ikke er tilgjengelig i Båtsfjord. Vi er altså i Finnmark i år 2019 – tenk det!
Vi som skulle til Vadsø, var ikke interessert i å fly til Båtsfjord, for å få en bussreise derfra. Da var det greiere å dra fra Kirkenes til Vadsø. Men hvem skulle ordne det? Kirkenes lufthavn var jo ubetjent.

En handlekraftig flykaptein reddet oss, over 20 passasjerer fra å unødig måtte fly til Båtsfjord. For der å vente på at transport som skulle komme fra Vadsø for å hente oss – og kjøre tilbake. Dette hadde nok blitt en affære på adskillige timer. Denne flykapteinen kunne sagt det samme som er sjargong, hos mange servicebedrifter som ikke har sans for å yte service: Dette er ikke mitt bord!

Men han tok tak og fikk tak i bakketransport fra Kirkenes til Vadsø, før han fløy videre vestover kysten med passasjerene sine. Slikt står det respekt av.
Men Avinor står det mindre respekt av. Det ligner i bunn og grunn ingen verdens ting, at en stor flyplass som Høybuktmoen er praktisk talt stengt i timevis hver eneste dag. Det skjer jo saker og ting i flytrafikken i Finnmark nærmest hver dag. Så, å måtte oppleve at en av de tre store flyplassene i fylket stenger hele butikken i timevis hver dag for å spare penger, er helt fullstendig uhørt.
I det minste, så burde Høybuktmoen lufthavn ha en tilstedeværende beredskap, som kan rydde opp akutte i situasjoner som den vi opplevde nylig.

Hvis Avinor har et desperat behov for å spare driftsmidler, så har jeg den bestemte tro at den innsparingen kan gjøres på en annen måte enn å stenge ned Øst-Finnmarks viktigste kommunikasjonsknutepunkt flere timer hver dag. Det grepet der, virker rimelig uintelligent og meningsløst. Så; kanskje Avinor skulle ta servicehanskene på, og jobbe litt for oss passasjerer – det er jo tross alt vi som skaffer dere inntektene!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags