ATV med belter, ja takk

OMBYGD: ATV ombygd til beltedrift.

OMBYGD: ATV ombygd til beltedrift. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerHar du ATV og bor på en plass med en lang og snørik vinter? Da har du uten tvil vurdert å investere i et beltekit til din doning. De er kanskje ikke billig, men en snøscooter koster det mangedobbelte! Med andre ord en rimeligere og fantastisk måte å komme seg ut i fjellet på.

Beltemotorsykkel

Uansett om din kommune har klart å utrede et løypenett for scooter enda, eller du håper at det snart kommer på plass, så må du holde dette i bakhodet: «En motorsykkel med belter er ikke det samme som en beltemotorsykkel.»

Beltemotorsykkel er da snøscooter, mens en ATV med påmonterte belter er «motorsykkel med belter».

Norges lover og regler er kjent for å være litt sær. Det regnes nemlig som ulovlig utmarkskjøring om du blir tatt med en ATV med belter på en scooterløype. Likevel har flere studier i utlandet vist at det å kjøre ATV med belter i scooterløyper påfører løypene mindre skade enn akkurat snøscootere (1).

Alltid vært sånn

Hva gjør det ulovlig? Ordet «beltemotorsykkel» i lovtekstene som omhandler scooterløyper i Norge. Det hele handler altså om et ord i en lovtekst, uten noen god grunn for at det er slik. Det har vært sånn i alle år og ingen ser ut til å gidde å gjøre noe med idiotien!

Jeg tror mange hadde valgt å bruke sin ATV å komme seg på isfisketur i stedet for å kjøpe enda et kjøretøy som kun kan brukes 3–4 måneder i året. Hva hensikten med denne begrensingen i loven er skjønner jeg ikke. Etter min mening så bør loven i hvert fall gi mulighet å kunne benytte løypenettet med lette motorkjøretøy med påmonterte belter!

Liberalistene er det eneste partiet i Norge som vil skrote hele motorferdselsloven og erstatte den med en mye mer liberal politikk når det gjelder bruk av Norges utmark. Forvaltning av utmark burde skje nærmest mulig enkeltindivider. Bygdelag eller i verste fall kommuner burde ha bestemmelsesrett over utmark, og ikke Fylkesmannen eller byråkrater i Oslo, som det er i dag.

1) http://www.snowmobileinfo.org/snowmobile-access-docs/Assessment-of-Tracked-OHV-Use-on-Groomed-Snowmobile-Trails.pdf

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags