Hva driver de egentlig med?

Illustrasjon.

Illustrasjon. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

–Vi vil alltid hjelpe seg så snart vi har anledning.

DEL

LeserbrevAv Lene Holst, apoteker ved Apotek 1 Honningsvåg (med utgangspunkt i Per T. Lunds ,administrerende direktør i Apotekforeningen, blogg i Dagens Medisin 8. mars 2017

Jeg tror mange som har en resept, og venter på sin tur i apoteket, tenker at det sikkert er gode grunner til at det tar litt tid.

Men de vet ikke så mye om hva som tar tid, og hvorfor noen resepter krever ekstra oppmerksomhet og tidsbruk.

Apotekforeningen har sammen med et utvalg apotek gjort en detaljert telling av hva det er som tar ekstra tid når resepter blir ekspedert.

Det viser seg at mer enn hver tiende resept krever ekstra innsats fra apotekpersonalet. Det handler om e-resepter som ikke finnes, om tekniske og faglige feil på resepten, om bivirkninger, interaksjoner og dobbeltforskriving, om bytte til likeverdig preparat, og behov for ekstra informasjon og veiledning.

En helt vanlig dag i apoteket;

Nå har du stått i en evighet og ventet – i hvert fall i flere minutter. Kølappene spyttes ut jevnt og trutt, men damen bak disken holder på med de samme kundene ennå. Hva er det de holder på med, tenker du, om de som jobber i apoteket?

Den ene har stått i telefonen helt siden du kom inn, men uten å si et ord. Den andre bak disken taster hektisk på tastaturet og spør og graver hos kunden.

Den siste snakker og snakker og peker og forklarer over en liten haug med medisinesker.

Hun som står i telefonen, hun venter på at de skal svare på fastlegekontoret.

Hun har oppdaget at legen har skrevet dobbel dose av den medisinen den gamle damen pleier å bruke, og damen vet ikke hvorfor.

Best å sjekke med legen, tenker farmasøyten.

I apotekene kontakter vi leger omtrent en halv million ganger i året.

Ofte er det for å sjekke om noe på resepten faktisk stemmer, og ofte gjør det ikke det.

Legene er også mennesker. Det kan være detaljer om refusjon, eller det kan være livstruende kombinasjoner av to legemidler.

Den andre bak disken, han med tastaturet, klarer ikke å finne den elektroniske resepten som kunden insisterer på at skal være der. – Kunden har jo alltid rett.

Men når det ikke finnes en resept, er det lite farmasøyten kan gjøre, annet enn å henvise tilbake til legen.

Hvis det ikke haster da, og legen har stengt for dagen.

Da må farmasøyten gjøre en nødekspedisjon. Og det tar tid. Mer enn 800 000 ganger i året skjer det at apoteket må sende kunden ut igjen fordi resepten ikke finnes, eller fordi kunden ikke kan legitimere seg.

Den siste farmasøyten, hun med haugen av medisinesker, har forstått at den eldre mannen hun hjelper slett ikke har oversikt over de åtte medisinene han skal bruke – når de skal tas, hvordan, med eller uten mat og drikke, om tablettene kan deles osv.

For å hjelpe ham på vei, tar hun seg tid til å gå gjennom hele haugen, noterer på lapper og håper det hjelper.

Kanskje en dosett i tillegg hadde vært noe, og hun henter en i hyllen. 10 millioner slike samtaler, noen korte, noen lange, foregår det i apotekene i løpet av året.

Ding-dong! Nå er det din tur!

Med et lettelsens sukk leverer du kølappen og legitimasjonen din til damen, som fortsatt smiler etter den gamle mannen.

Du har tatt med deg en pakk Ibux fra selvvalget og venter på å få reseptmedisinen.

Men stopp en halv!

Ibux bør du ikke bruke sammen med den blodfortynnende medisinen du har på resept.

Farmasøyten bruker et par minutter på å forklare deg hvorfor medisinene ikke bør brukes samtidig, slik vi gjør med omtrent en halv million andre kunder i apotekene i løpet av et år.

Du er glad for informasjonen, som i korthet handler om at du kunne fått blødende magesår, ved å kombinere de to legemidlene.

Ja, det hender det tar litt tid å få resepten din ekspedert, men det skyldes nesten alltid at vi som jobber her må ta en ekstra sjekk, stille et ekstra spørsmål, gi et ekstra råd – for helsens skyld.

For hver tiende reseptkunde vi ekspederer, er det ett eller annet med resepten som krever ekstra tid ut over de vanlige rutinekontrollene vi alltid gjør i apoteket.

Vi vil alltid hjelpe seg så snart vi har anledning.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags