Flyrutene på kysten

Av
DEL
Ved opprettelsen av kystruta var det Widerøe fikk enerett på.  Norving var inne i bildet. Norving hadde  ei rute som startet i Kirkenes med anløp  småflyplasser inkl. Hammerfest og Hasvik og endte i Alta.

LeserbrevDet var sett fra Altas side en positiv holdning til kystruta. Det skulle bli ei rute med langs kysten med Kirkenes og Alta som nav.  Det var  mulig å reise med WF fra Alta til Hammerfest med WF mot ett tillegg på ca. 100 kr i forhold til bussbilletten. Nå er det ikke mulig å reise med WF til/fra Mehamn eller andre steder uten å vente i mange timer i Hammerfest, eller overnatte i verste tilfelle. Til/fra Hammerfest-Alta som nattfly eller til de mest ugunstige tider. Vi er glad for at vi har VargsundXpressen!

Det opplyses om priser t/r Mehamn- Oslo ca. 9200 kr. Hvis ruta hadde fortsatt til Alta ville prisen blitt ca. 1/3 del. Dagens pris med SAS Alta-Oslo t/r kr.1198.- Alta -Mehamn burde ikke koste mer enn 1000 kr t/r. Dette er bare ett eksempel. 

Finnmarks og Hammerfests politikere har valgt det dyreste alternativ for å lede ALL trafikk til/fra kysten over Tromsø, Tromsø lufthavn utvider, Alta lufthavn mangler ca. 200 millioner, eller mindre, mye av jobben er gjort. Det planlegges en flyplass i Hammerfest til ca. 3 milliarder for å ta trafikk fra Alta lufthavn. Det er bekreftet og opplyst fra ledende politikere i Hammerfest. Det er på tide at våre politikere våkner når det gjelder samferdsel både på sjø og i luften.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags