«De fleste tenker ikke over hvor utfordrende det kan være for noen å krysse en vei, finne busstoppet, eller heisen på kjøpesenteret»

GIR FRIHET: Ledelinjer styrker framkommeligheten for synshemmede og alle andre. Illustrasjon

GIR FRIHET: Ledelinjer styrker framkommeligheten for synshemmede og alle andre. Illustrasjon Foto:

Av

Helt nødvendig og bra for alle å få på plass ledelinjer!

DEL

MeningerDet er ikke bare svaksynte og blinde som synes ledelinjer er nyttige for å finne fram, ifølge en fersk undersøkelse.

De fleste tenker ikke over hvor utfordrende det kan være for noen å krysse en vei, finne busstoppet, eller heisen på kjøpesenteret hvis det ikke finnes en ledelinje langs bakken eller gulvet som viser vei.

Riktige utformede ledelinjer, som er taktile (følbare) og visuelt godt synlig, styrker framkommeligheten for synshemmede og alle andre. En forutsetning for at vi kan bruke ledelinjene uten problemer er at det ikke står noen hindringer på dem, som sykler og butikkskilt. Slik kan vi alle komme trygt fram.

Seende liker også ledelinjer

En helt fersk undersøkelse utført av Opinion på vegne av Norges Blindeforbund, viser at seende synes ledelinjer gjør det enklere å orientere seg. Her er de tre stedene som ble nevnt mest:

  • 50 % svarer at en farget linje på sykehus har gjort det enklere å finne fram
  • 34 % har opplevd at en linje eller et mønster i gulvet har gjort det enklere å finne fram på flyplasser
  • 25 % har opplevd at en linje eller et mønster i gulvet har gjort det enklere å finne fram til kassen i butikker

Ledelinjer må legges der folk ferdes

På offentlige steder og i offentlige bygg er det krav om universell utforming. Det vil si at omgivelsene skal utformes på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, uten behov for individuell tilpasning. Med andre ord må det være ledelinjer der folk ferdes.

I undersøkelsen oppgir nesten to av tre synshemmede at de har opplevd å være på steder der det burde vært ledelinjer, men ikke er det. Det gjelder for eksempel på vei inn mot bygninger, til heiser og resepsjoner, på åpne plasser, torg og holdeplasser. I tillegg bør det være oppmerksomhetsfelt eller farefelt der man skal stoppe eller være oppmerksom på noe, eksempelvis et overgangsfelt eller en trapp.

Befolkningen fikk også spørsmål om hvor det ville være til hjelp at det legges ledelinjer. De fem stedene flest svarte:

1. På sykehus (50 %)

2. På flyplasser (45 %)

3. Til perronger og holdeplasser (33 %)

4. Fram til utgangs-/inngangsdør (29 %)

5. Steder for å finne informasjon (29 %)

– Ledelinjer gir meg frihet

Jeg, som fylkesleder i Norges Blindeforbund Finnmark, oppfordrer alle kommunene til å legge ledelinjer.

Gatene i flere av fylkets byer og tettsteder er ikke gode nok for sterkt svaksynte og blinde. Jeg trenger følbare (taktile) ledelinjer med kontraster mellom der det er trygt og gå og der det kan oppstå farlige situasjoner.

For meg selv og for våre medlemmer er ledelinjer noe av det viktigste en har for å orientere. Ledelinjer bidrar også til at fysiske omgivelser blir lesbare for alle. Derfor krever vi at kommunene følger loven og legger ledelinjer i gågatene, slik at vi alle kan ferdes trygt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags