Alle luftambulansefly står på bakken

PÅ BAKKEN: Seks av flyene står på bakken i kveld. Kun Bodø-flyet er operativt. Foto: Luftambulansetjenesten HF

PÅ BAKKEN: Seks av flyene står på bakken i kveld. Kun Bodø-flyet er operativt. Foto: Luftambulansetjenesten HF

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Pilotene er «not fit for flight».

DEL

(Nordlys) Nordlys får fredag kveld opplyst at alle luftambulanseflyene i Norge står på bakken i natt.

Klokka 18.00 skulle nattevakten i tjenesten begynne. De som skulle jobbe denne vakten har oppgitt at de er «not fit for flight». Det er snakk om to per fly - altså 14 personer.

Ambulanseflygerne opererer ambulansefly fra baser over hele landet; Kirkenes, Alta, Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen. Ingen av disse flyene vil altså være operative i natt.

- Alvorlig

- Dette svekker vår beredskap i betydelig grad. Det svekker hele den nasjonale beredskapen, sier Einar Bugge, konstituert viseadministrerende direktør ved UNN.

Han forteller at de fremdeles kan bruke Sea King til transport av pasienter med akutte og alvorlige tilstander.

- Men i sum gir denne situasjonen en klar svekkelse av vår beredskap. Vi anser det som har skjedd nå som alvorlig. Vi har varslet dette internt og eksternt. Alle de regionale helseforetakene og Helse- og omsorgsdepartementet er informert om situasjonen.

Så lenge flyene står på bakken vil beredskapen være svekket, forteller Bugge.

- Så lenge denne situasjonen varer, må vi prioritere strengt så godt vi kan og bruke helikopteret når det trengs mest.

Flyvninger med syke pasienter kanselleres: Mangelen på piloter svekker beredskapen 

Forhandlinger strandet

- Vi har mottatt beskjed og registrert at pilotene ikke føler seg i stand til å fly etter at forhandlingene med det nye selskapet som blir ny operatør for luftambulansetjenesten strandet i ettermiddag, sier kommunikasjonsrådgiver i Luftambulansetjenesten HF, Knut Haarvik.

Forhandlinger pågikk mellom Norsk Flygerforbund og Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA), som etter planen blir ny operatør for luftambulansen 1. juli 2019. Men BSAA brøt forhandlingene, og da pilotene meldte seg «not fit for flight» valgte dagens operatør Lufttransport FW å sette flyene på bakken på grunn av sikkerhetshensyn.

Flere piloter har sagt opp: – Det blir som å gamble med folks liv og helse 

- Flysikkerhet viktigst

- Vi har mange fokus å ta, men det aller viktigste er flysikkerheten. Da beskjeden om bruddet kom, måtte vi være i forkant. Vi spurte da besetningen om de var i stand til å fly, og det er deres plikt å melde fra om de ikke er det, sier driftsdirektør i Lufttransport, Frank Wilhelmsen.

Han vet foreløpig ikke hva som skjer i morgen tidlig.

- Da må hver besetning vurdere om de er klare.

- Fleksibelt system

Det er UNN som har koordineringsansvaret for ambulanseflyene. Universitetssykehuset i Tromsø bekrefter at de er kjent med situasjonen.

Luftambulansetjenesten HF beklager situasjonen.

- Dette svekker vår beredskap for ambulanseflyene kraftig. Samtidig har vi et fleksibelt system for syketransport i Norge. I utgangspunktet skjer 98 prosent av all syketransport med bil. I tillegg har luftambulansen færre oppdrag på natt. Vi har jo også våre ambulansehelikoptre, og vi har varslet dem om at det kan bli større pågang enn normalt, sier Haavik.

Luftambulansetjenesten HF undersøker nå om det er andre aktører innen luftambulanse som kan bidra dersom dette blir en langvarig situasjon. Det er ikke klart hva som skjer når dagskiftet etter planen skal på klokka 06 lørdag morgen.

Samlet overgang

Norsk Flygerforbund, som organiserer norske ambulanseflygere, har over lengre tid hatt samtaler med den nye operatøren, Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA), om å få på plass en avtale om samlet overgang for dagens ambulanseflygere.

Fredag ble det brudd i forhandlingene.

Saken oppdateres

Artikkeltags