Gå til sidens hovedinnhold

Bare nye elbiler i 2025! Eller utslippsfrie biler som det litt penere heter. Er dette et fornuftig og realistisk mål?

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I helga fikk jeg besøk på hytta av en god venn som har investert i en Model 3 Tesla. Flunkende ny og med toppladede batterier gjør han greit unna de 115 km fra Lakselv til Frafjord, rekkevidden er oppgitt til småpene 580 km. Men ved ankomst har han brukt 60 % av batterikapasiteten, hva i all verden hadde skjedd?

Som ofte når en skal på hytta så er det en tilhenger etter bilen. I tillegg viser termometret -8C denne lørdagen. Dette likte tydeligvis ikke Teslaen. Tror vi var heldige som ikke hadde 25 kalde og snø på veiene denne dagen, måtte bare Elon Musk vite hvor lang rekkevidden da hadde vært!

Heldigvis har vi innlagt strøm på hytta og mange skjøteledninger. Så da var det bare å skru av varmen i kjelleren og koble opp laderen til bilen, så langt alt vel. Men med denne ladehastigheten blir det raskt klart at det ikke blir mulig å kjøre hjem samme kveld, men det gjør da så lite for hva er vel hyggeligere enn overnattingsgjester på hytta. Neste dag var batteriet oppe i 77 % og han og Teslaen kunne trygt kjøre hjem. At morrakaffen måtte utsettes et par timer da vannet hadde fryst i løpet av natten er et lite offer for å forsyne det elektroniske miljøvidundret med sårt tiltrengte kWh.

Spøk til side, «nybilsalget i 2025 skal nesten utelukkende bestå av nullutslippsbiler». Dette passer sikkert utmerket for deler av landet og de må gjerne forby fossile biler innenfor ring 2 i Oslo, men gjør det ikke i Nord-Norge. Med dagens teknologi må en lade minst en gang om en vinterstid og med henger skal kjøre mellom to kommuner. Og dette er med de beste elbilene på dager uten kolonnekjøring, mye snø på veiene og 20 kalde.

I Høyre skal vi være teknologipositive og vi ser at utviklingen for elektriske biler går fort. Men vi må ikke skynde oss raskere den faktiske utviklingen. Inntil vi har elbiler som takler kulde og snø, og som dekker behovet i Nord-Norge med lange avstander og mye tung kjøring, kan vi ikke fase ut bensin og dieselbiler. Vi kan heller ikke akseptere at avgiftsnivået fortsetter å være så skjevt fordelt at det blir uforholdsmessig dyrt å holde bil der elbiler ikke holder mål.

Det er derfor klare forventninger til at Høyre sikrer at Klimaplan for 2021–2030 har løsninger som er tilpasset hele landet. Skulle den vedtas slik den nå foreligger kan jeg garantere en omkamp på Høyres landsmøte til våren. Legger til at Klimaplan har mye godt i seg, jorda blir varmere og hver og en av oss har ansvar for å bidra til at utslippene reduseres uavhengig av om vi bor i Dubai eller i Gamvik.

Kommentarer til denne saken