Sandberg ber Solvik-Olsen redde flyfrakten fra Banak

IKKE IMPONERT: Fiskeriminister Per Sandberg kommer Cape Fish og Banak til unnsetning. Han ber nå samferdselsministeren om å gripe inn.

IKKE IMPONERT: Fiskeriminister Per Sandberg kommer Cape Fish og Banak til unnsetning. Han ber nå samferdselsministeren om å gripe inn.

Artikkelen er over 4 år gammel

Ber samferdelsesministeren finne løsning for frakt fra Finnmark til Asia.

DEL

Stansen i flygninger fra Banak til markedene i Asia har satt sinnene i kok i Finnmark.

Ti ansatte i Cape Fish permitteres som følge av at russiske Aviastar TU ikke lengre får lande på Lakselv lufthavn Banak.

Les også: Nå renner begeret over

Les også: Norske myndigheter nekter russisk flyselskap å hente krabber i Lakselv

Fiskeriministeren bekymret

Nå kommer fiskeriminister Per Sandberg på banen. Han gir i et notat til Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen uttrykk for bekymring.

– Jeg er bekymret for konsekvensene en slik landingsnekt får for sjømatnæringen, fastholder Sandberg i notatet.

Han viser til at direkteruter fra Lakselv til Asia gjør at man kan frakte krabbene hurtig, med lav dødelighet og god dyrevelferd.

– Jeg har forståelse for at det er flere hensyn i denne saken, men vil likevel peke på at selve avslaget har store konsekvenser for den bedriften og det lokalsamfunnet dette gjelder. Både i form av at de må permittere ansatte, samt at viktige eksportmarkeder ikke kan betjenes med de markedskonsekvenser dette kan ha på lengre sikt, fastholder Sandberg, som trekker frem at markedet for levende kongekrabbe er voksende, og lønnsomt.

Les også: Flyr kongekrabber direkte fra Finnmark til Seoul

Ber om løsning

Han viser også til at Sør-Korea er det desidert viktigste markedet.

– Det er dermed forventet at denne type eksport vil øke i fremtiden, noe som vil kunne gi viktige arbeidsplasser og eksportinntekter til Finnmark og Norge. Hvis dette skal være mulig, er en imidlertid avhengig av effektiv og stabil flyfrakt fra Finnmark til sentrale markeder i Asia, skriver fiskeriministeren som ber Solvik-Olsen om å vurdere saken «og at det skal kunne finnes en løsning som kan bidra til flyfrakt av sjømat direkte fra Finnmark til Asia».

– Tredjepart blir berørt

Statssekretær Ronny Berg har vært initiativtaker for departementets involvering i saken. Han og fiskeriministeren sendte brevet på onsdag.

– Jeg ble kjent med saken for 1,5 uke siden. Da tok jeg kontakt med samferdselsdepartementet for å høre, og tok også dette opp med Per. Han var veldig enig i dette. Det er tredjepart som blir berørt. Det er svært uheldig, fastholder Berg, som peker på at om næringen skal få vokse, må det være mulighet for rask eksport av råvarene.

– Et annet moment er arbeidsplasser. Det er viktig i dag, særlig med det man vet det skjer innen olje og offshore. Vi har bedt samferdelsdepartementet seg på å finne løsning. Dette er en sak vi bryr oss om, fastholder statssekretæren.

– Banak viktig

Berg er klar til å ta kampen for Banak.

– Banak er viktig. Mister man den muligheten man har i dag til å eksportere, får man problemer både tidsmessig og med kostnader. Jeg er sikker på at man vil skape mange nye arbeidsplasser, men da må infrastrukturen være på plass, fastholder Berg, som gjør det klart at han også er sterkt imot å kappe rullebanen.

– Rullebanen på Banak er viktig, både for fiskerinæringen og snuhavna. Vi må ha en rullebane som kan ta ned større fly. Her i Finnmark har vi fiskeriene utenfor stuedøra, men vi må ha infrastruktur som er tilpasset behovet. Fisk og samferdel henger i hop, det hjelper liten om vi har ressursene om vi ikke får dem ut, sier statssekretær Ronny Berg.

Artikkeltags