10 nye flytårn skal fjernstyres: Ola og 80 andre flytårnansatte blir berørt

81 BLIR BERØRT: Sjefsflygeleder på Banak lufthavn, Ola Mikalsen, og hans fire kolleger i Lakselv mister jobben i Lakselv, når tårnet blir fjernstyrt. Til sammen er det 81 flytårnrelaterte ansatte fordelt på ti flyplasser i Norge som blir berørte på.

81 BLIR BERØRT: Sjefsflygeleder på Banak lufthavn, Ola Mikalsen, og hans fire kolleger i Lakselv mister jobben i Lakselv, når tårnet blir fjernstyrt. Til sammen er det 81 flytårnrelaterte ansatte fordelt på ti flyplasser i Norge som blir berørte på. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Nå skal også større flyplasser fjernstyres.

DEL

I april 2015 ble det klart at fem flyplasser var valgt ut som de første lufthavnene som får fjernstyrte tårn. Flyplassene som var valgt i første runde er Mehamn, Berlevåg, Hasvik, Værøy og Røst.

I dag melder Avinor om at 10 nye flytårn skal fjernstyres, og i denne runden er det ikke bare flyplasser med AFIS-fullmektige som fjernstyres. Også tårn med flygeledere skal nå fjernstyres.

LES OGSÅ: Tidligere politimester i Finnmark blir leder for «automattårnet» (krever innlogging)

Med fjernstyrte tårn vil Avinor erstatte kontrolltårnet på flyplassene med bruk av ulike sensorer og kameraer. Etter planen skal flygeledere og AFIS-fullmektige dermed styre disse flyplassene fra et nasjonalt kontrollsenter i Bodø. Etter planen skal dette kontrollsenteret åpne i 2017.

Fire større lufthavner fjernstyres

I den første runden var det mindre flyplasser, som Avinor beskriver som lokale lufthavner, som var de første på listen over tårn som skal fjernstyres. I andre runde er også regionale lufthavner blant flyplassene som skal fjernstyres. Bodø, Haugesund, Molde og Lakselv er nemlig nå planlagt fjernstyrt.

Her er listen:

  1. Lakselv
  2. Vardø
  3. Sogndal
  4. Førde
  5. Rørvik
  6. Svolvær
  7. Molde
  8. Haugesund
  9. Bodø
  10. Namsos

– Tårnene er vurdert ut fra effekt for inntjening, gjennomførbarhet og investeringsbehov. Implementeringsrekkefølgen er ikke avgjort ennå, men planen er å ha alle de 15 tårnene i drift fra Bodø i 2020, forteller divisjonsdirektør Margrethe Snekkerbakken.

81 ansatte blir berørt

Totalt vil 81 ansatte flygeledere og AFIS-fullmektiger bli berørt når flyplasseen automatiseres.

  • Namsos – 5 ansatte
  • Rørvik – 5 ansatte
  • Sogndal – 5 ansatte (Pt 6, men en som går av med pensjon til høsten som allerede er erstattet)
  • Førde – 6 ansatte
  • Vardø – 4 ansatte
  • Svolvær – 6 ansatte
  • Haugesund – 8 ansatte
  • Bodø – 26 ansatte
  • Lakselv – 8 ansatte
  • Molde- 8 ansatte

Ifølge Avinor får de ansatte tilbud om å bli overført til tårnsenteret i Bodø.

Ordfører fortviler

Allerede har Lakselv lufthavn Banak mistet fem flygelederassistenter 1. februar i år. Når alt blir automatisert i flytårnet, må også de fem gjenværende flygelederne gå. Ordfører i Porsanger Aina Borch sier at hun er forbannet og skuffet, og at denne nyheten er nok et «knockout» fra Avinor, som fra før vil korte ned på rullebanelengden på Lakselv lufthavn Banak.

SKUFFET OG RASENDE: Ordfører Aina Boch er fortvilt over Avinors planer.

SKUFFET OG RASENDE: Ordfører Aina Boch er fortvilt over Avinors planer. Foto:

– Det er fortvilende for en lokalpolitiker og hele tiden skulle kjempe kampen for å beholde det lille vi har, sier hun.

Banak lufthavn er den 5. lengste rullebanen i Norge med 2.788 kunngjorte rullebanemeter (TORA). Rullebanen er enestående i Finnmark, og en av to rullebaner i Nord-Norge som i dag kan ta ned såkalte widebody-fly (bredbuksfly, fly med to midtganger). I Finnmark er det bred politisk enighet at lufthavnen er en viktig infrastruktur.

– Hvorfor de velger Lakselv vet jeg ikke. De kaller det for å rasjonalisere og effektivisering. Et annet ord for dette er rasering, sier hun.

Blandet mottakelse

Tuomas Tervo er tillitsvalgt for flygelederne i Lakselv kontrolltårn.

– Vi er fem flygeledere i tårnet i Lakselv. Nylig har vi mistet fem flygelederassistenter. Dagens nyhet blir litt blandet mottatt her hos. Dette er selvfølgelig mest trist for Lakselv som lokalsamfunn som mister fem nye arbeidsplasser. Videre er dette selvfølgelig ikke gode nyheter for vår sjefflygeleder Ola Mikalsen som er fra Lakselv, og har etablert seg her med familie og hus. Jeg selv er finlender, og også de tre andre flygelederne har ingen lokal tilknytning til Lakselv, og er derfor mer pragmatiske til en flytting sørover, konkluderer Tervo.

– Er dere sikre på å beholde jobbene?

– Ja, signalene så langt er at vi beholder jobbene. Men selvfølgelig er det Avinors ønske at man skal rasjonalisere bort flygeledere i denne prosessen for å spare penger. Det har tidligere vært sagt at man skal forsøke å ha én flygeleder til å styre 2–3 småflyplasser samtidig. Det er det selvfølgelig en rasjonaliseringsgevinst i, som gjør at det forsvinner flygeledere. Men vi har ikke ennå fått dette lansert som en konkret løsning, sier Tervo til iFinnmark.

LES MER: Avinor-styret vil at 15 nordnorske flyplasser skal styres fra Bodø

– Ingen overraskelse for oss i Vardø

Lufthavnsjef Tom Olav Mentzen på Vardø lufthavn sier at det bare var spørsmål om tid før Vardø kom på lista over flytårn som skal automatiseres.

– Dette kom absolutt ikke som julekvelden på kjerringa. Det er en del av prosessen som Avinor er i full gang med. De ansatte er godt orientert hele veien, og Avinor har lagt forholdene godt til rette gjennom å tilby jobb i Bodø når tårntjenesten blir automatisert, sier Mentzen.

Han opplyser at det er fire ansatte i tårnet. To av dem er vardøværinger, de andre to tilflyttere uten familie i Vardø.

– Det er alltid trist når statlige arbeidsplasser forsvinner fra små kommuner, men her på flyplassen er vi likevel optimister. Antall Avinor-ansatte på bakken har økt fra seks til sju. Automatiseringen får ingen konsekvenser for dem. I framtida håper vi at flyplassen vår skal bli viktig i forbindelse med olje- og gassvirksomheten. Vi håper at det kan komme en helikopterbase her, sier Mentzen.

Ken Ronny Paulsen er tillitsvalgt for de Avinor-ansatte i Vardø. Ettersom han selv ikke jobber i flytårnet, ønsker han ikke å kommentere saken før han har konferert med de tårnansatte.

– Flysikringen skal beholdes innenfor konsernet

Avinor presenterte i går «Plan for virksomheten 2016-2018» (§10-plan) til Samferdselsdepartementet. Planen signaliserer økt konkurranse og effektivisering, og i planen anbefaler Avinor å legge ut flysikringstjenesten for konkurranse. 10 til 20 tårn planlegges for konkurranse i perioden 2017 til 2023.

– Etableringen av fjernstyrte tårn er et sentralt element i arbeidet med kostnadseffektiviseringen og har et potensial på 40–50 prosent kostnadsreduksjon, skriver Avinor i en pressemelding.

Selv om flysikringstjenesten skal rigges for konkurranse, ønsker ikke Avinor å skille ut flysikringsvirksomheten. Denne ønsker man fortsatt skal ligge i konsernet.

– Det er aktuelt å etablere et driftsselskap som skal kunne by på aktuelle tårntjenester, både i hjemmemarkedet og internasjonalt, heter det i pressemeldingen.

Flyplassene vil få flere private aktører

I pressemeldingen fra Avinor heter det også at det vil legges til rette for økt konkurranseutsetting på flyplassene i landet.

– Allerede i dag er nærmere 90 prosent av sysselsatte på Avinors lufthavner ansatt i andre selskaper. Gjennom konsernets moderniseringsprogram blir flere alternative driftsmodeller, som innebærer bruk av private aktører, utredet.

Artikkeltags