Gå til sidens hovedinnhold

Ekeland om ny festivalkurs: – Bieffekten er at vi tjener mer, og kan tilby et bedre produkt til publikum

Artikkelen er over 4 år gammel

Aronnesrocken har vært en gratisfestival i over 20 år, men i 2018 må man kjøpe inngangsbillett for å slippe inn på festivalområdet.

Tirsdag slapp musikkfestivalen nyheten om at styret har vedtatt at tiden som gratisfestival er forbi. Festivalsjef Torgeir Ekeland opplyser at festivalledelsen har vurdert billettsalg i flere år, og etter årets røde tall ble det klart at om de skulle fortsette å gi et godt tilbud så må folk kjøpe festivalpass.

– Vi har stilt oss dette spørsmålet i flere år. I starten var det utenkelig, men i de siste har vi sett behovet melde seg mer og mer, forteller Ekeland, som er klar på at de ikke gjør dette for å tjene penger.

– Det er for å sikre videre drift av festivalen. Bieffekten er at vi tjener mer, og kan tilby et bedre produkt til publikum. Overskuddet fra festivalen går uansett tilbake til grasrota.

Tar konsekvensen

De siste årene har Ekeland & co. truffet godt på sine bookinger til festivalen. Det har også medført til at mange har funnet veien til gressbanen i skogen på Aronnes. De siste årene har mellom 3.000-4.000 publikummere vært på festivalen, men de har ikke lagt igjen nok penger til at driften skal gå rundt. Nå håper man at billettinntekter skal gi festivalen mer økonomisk pusterom, men Aronnesrocken kan miste flere sponsorer på grunn av at de blir en betalingsfestival.

– Vi har hatt en runde med de aller største sponsorene. Alle er enige i at det er greit at man endrer kurs, og de vil fortsette å støtte oss, sier festivalsjefen.

– Men det vil følge en del kostnader i forhold til tjenester som var gratis før. Vi har derfor budsjettert med lavere sponsorinntekter i 2018. Bookingbudsjettet vil være det samme som tidligere, men vi kommer til å bruke mer på enkeltartister. Det blir derfor flere lokale artister og større band. Kvalitet foran kvantitet, fortsetter Ekeland.

Under tusenlappen

Festivalledelsen har allerede begynt å tenke på hvor i prislandskapet de kommer til å legge seg. Det er også klart at tilbudet for dem som er under 18 år ikke vil bli tatt bort, selv om det kunne ha forenklet mye for festivalarrangøren.

– Det skal koste under tusenlappen for et helgepass, og så godt som ingenting for dem som er under 18 år, forteller Torgeir Ekeland, som legger til at det medfører noen utfordringer for dem i forhold til billettsalget.

– Men tilgjengelighet er viktig for oss, og vi ønsker at flest mulig skal kunne gå på festivalen. Derfor beholder vi frie aldersgrenser, og vi beholder den modellen vi har i dag.

Ser i glasskula

Torgeir Ekeland og hans kollegaer har snakket om å tone ned festivalen, men de ville ikke gå ti år tilbake i tid. Festivalstyret ville heller fortsette å videreutvikle konseptet som har fylt skogen i Aronnes til randen de siste årene.

– Vi er stolte av festivalen, og vi ønsker å videreutvikle den. Så om det kommer like mange om tre-fire år som det har gjort i 2017 vil man få helt andre budsjetter å jobbe med. Artistene vil dermed også vokse med interessen, forteller festivalsjefen, som legger til at selv om man må betale inngang i 2018 så vil festivalen være den samme.

– Sjela forsvinner ikke selv om man tar betalt.  

 

Kommentarer til denne saken