Plutselig fikk flere butikker nye skilt – kjøpmenn i Finnmark er gjort kjent med «revolusjon»

SPENT: Kjøpmann i Troms fikk plutselig opp nye skilt på butikken sin. Kjøpmann i Alta Kjetil Haugsnes (innfelt) er spent på hvorfor. Foto: Privat / Kim Gaare

SPENT: Kjøpmann i Troms fikk plutselig opp nye skilt på butikken sin. Kjøpmann i Alta Kjetil Haugsnes (innfelt) er spent på hvorfor. Foto: Privat / Kim Gaare

Artikkelen er over 3 år gammel

Flere steder i landet har Rema 1000-butikker fått en ny bokstav i butikkjedens logo: Nå heter de tilsynelatende «Ræma» i stedet for Rema.

DEL

Rema 1000-stunt vekker oppsikt over hele landet. Bokstaven «E» i Rema er byttet ut med «Æ». Hvorfor, er det ingen av butikkene som har fått vite; ikke engang butikkene det gjelder.

Den avbildede butikken er på Veita i Tromsø. Kjøpmann Kevin Mulder aner ikke hvorfor noen plutselig kom å byttet ut en bokstav, ifølge Nordlys.

– Jeg vet at endringen også er gjort på et par butikker andre steder, og på Gardermoen står det blant annet en stor, oppblåsbar «Æ» som en del av kampanjen. Mer vet jeg ikke, sier han til Nordlys.

– Aldri opplevd dette før

Verken nestsjef i Rema 1000 Vadsø Jonas Myrhaug eller kjøpmann Kjetil Haugsnes i Alta kjenner til om Rema-butikker i Finnmark har fått «navneendring» i logoen sin. Myrhaug sier at han aldri før har opplevd at kjeden endrer på logoen for å fremme et stunt.

– Hvis kjeden har gjort det før må det være mange år siden. Det er spennene å se Rema har tenkt å lansere; de er jo hemmelighetsfulle, sier han.

Skal revolusjonere matbransjen?

Alle Rema-kjøpmenn er innkalt til ekstraordinær generalforsamling. Vanligvis holdes forsamlingen i august, men 4. januar er alle blitt kalt ned til Gardermoen. Haugsnes i Alta tviler sterkt på at det dreier seg om navnebytte.

– Jeg tviler på at de kommer til å forandre på logoen permanent. Det er ikke lurt å messe med merkevaren på denne måten. Så det er nok gjort for å få blest, sier han.

Og legger til:

– Det skal slippes noe stort og revolusjonerende om Rema. Vi aner ikke hva det er, og er veldig spente, sier han.

Hva rimer på «Æ» og kan brukes i markedsføring, kan man undres over. Dette kryptiske bildet fra markedsføringsstuntet er nemlig hentet fra kjedens facebookside:

Lykkes før med stunt

Fra før minnes Haugsnes tidligere vellykkede markedsføringsstunt fra butikkjeden.

– De har gjort mye rart opp gjennom årene. Siste var en kampanje var med «kuttisme», sier han.

Kuttisme er å kutte unødvendige arbeidsoppgaver, investeringer, møter og reiser – uten at det går ut over kvaliteten. Butikkjeden markerte grepene de gjorde den gang, over lang tid med reklamefilmer hvor de kuttet «prislapper» med motorsag.

– Rema er flinke med reklamekampanjer. Det ser ut som om det virker også denne gangen, avslutter Kjetil Haugsnes.

Artikkeltags