Vibeke: – Hundene gikk på trynet ned i gitteret da han snudde buret på hodet

DÅRLIG HÅNTERING: Denne oppgaven med å løfte dyreburet opp i lasterommet på flyet burde vært gjort av to personer og ikke én person, som her, ifølge hundeeier.

DÅRLIG HÅNTERING: Denne oppgaven med å løfte dyreburet opp i lasterommet på flyet burde vært gjort av to personer og ikke én person, som her, ifølge hundeeier. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Vibeke Katrine Pettersen melder Norwegian til mattilsynet etter behandlingene hundene hennes fikk fredag. – Må ha føltes traumatisk og vondt, svarer flyselskap.

DEL

– Jeg følger alltid med hundene mine når de blir losset om bord i flyet. Først så jeg det store Norwegian-flyet komme mot hundene og da begynte de å ule på grunn av den høye lyden. Og så var det kun én person som løftet dem om bord. Han snudde buret på hodet da han løftet, slik at hundene gikk på tryne ned i gitteret, sier Vibeke Katrine Pettersen.

Hundene ble nervøse i flere dager

På fredag skulle Pettersen ta flyet sørover for å være med i en agilitykonkurranse i Lillestrøm. Selv om Pettersen kommer fra Hammerfest valgte hun å fly fra Alta. Dette fordi det er direkterute og fordi hun vet Norwegian har opplyste og oppvarmede rom der hundene befinner seg under turen.

– Hundene var kjempestresset etter flyturen, og dette hang igjen i flere dager etterpå. Det endte med at vi ble disket fra den første konkurransen og måtte trekke oss fra den andre konkurransen i helgen. Jeg fikk pes på Facebook fra folk som sa jeg ikke hadde trent hundene mine godt nok, men dette er hunder jeg trener mye med, både lydighet og agility, sier Pettersen.

Hunden.no omtalte saken først.

Klager inn forholdene

Pettersen har klaget på Norwegians og flyplassens behandlingen av hundene. Da det gikk ett døgn uten at hun fikk svar, postet hun en video av det hele på Norwegians Facebook-side. Pettersen har i dag vært i kontakt med Norwegian, men uansett hvilket svar hun får sier hun at hun vil sende en bekymringsmelding til mattilsynet.

– Det skal ikke være sånn, ingen hunder skal oppleve den type lasting. Jeg forventer å få en beklagelse, sier Pettersen.

(Saken fortsetter under bildet.)

Da iFinnmark snakket med Pettersen mandag hadde hun akkurat steget av flyet tilbake i Alta. Hun fikk tilbake hundene mens hun var på telefonen.

– I dag er jeg strålende fornøyd med behandlingen av hundene, både i Oslo og Alta. Det var to som løftet hundene om bord i flyet, så nå er det en helt annen situasjon. Hundene jeg har fått igjen nå er fornøyde etter reisen, sier Pettersen.

Beklager det hele

Kommunikasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen viser til det er dere deres samarbeidspartner i Alta som har begått feilen.

– Slik skal selvfølgelig ikke hunder behandles. Vi har tatt opp håndteringen med vår samarbeidspartner Widerøe på flyplassen i Alta, som beklager hendelsen på det sterkeste. Vi i Norwegian beklager at hundene ikke ble godt nok ivaretatt og vil ta kontakt med hundeeieren, sier han.

Informasjonssjef i Widerøe Katarina Solli er selv hundeeier og er helt enig at dette ikke er rett måte å håndtere dyr på.

– På vegne av Widerøe Ground Handling legger jeg med paddeflat. Det er utrolig trist å se på. Jeg føler med hundeeier i dette tilfellet her, det må ha føltes traumatisk og vondt, sier hun.

Solli er selv hundeeier. Hun legger til at dette ikke er slik Widerøe normalt håndterer dyr. Hva som gjorde at normal fremgangsmåte ikke ble fulgt, har hun ikke informasjon om fordi det ikke er folk på jobb nå, men sier at hun vil undersøke det og komme tilbake med utfyllende informasjon.

– Jeg har sett lossing av hund tidligere og det ble gjort på en helt annen måte. Vi vil ikke at hundeeier skal tro at dette måten hennes kjæreste eiendeler vil bli behandlet i framtiden. Det skal hun følge seg trygg på, avslutter Solli.

Artikkeltags