Renate startet som tilkallingsvikar. Nå er hun daglig leder og har fullført talentprogram

GÅTT GRADENE. Renate Alphous (40) har jobbet seg opp i Circle K Norge, og har nettopp fullført selskapets krevende talentutdanning. Foto: Kilian Munch

GÅTT GRADENE. Renate Alphous (40) har jobbet seg opp i Circle K Norge, og har nettopp fullført selskapets krevende talentutdanning. Foto: Kilian Munch Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Ble supertalent etter 15 år på stasjon.

DEL

Renate Alphous (40) begynte som tilkallingsvikar og jobbet seg oppover i gradene i Circle K Norge. Nå ha hun nettopp fullført selskapets krevende talentprogram.

– Talentutdannelsen har vært motiverende og engasjerende. Jeg har lært hvordan jeg kan bruke mine sterke sider og utvikle mine svake sider. I tillegg har jeg fått venner for livet og et stort kontaktnett jeg kan trekke på, sier Alphous, ifølge en pressemelding fra Circle K.

I dag er hun daglig leder på Circle K Alta, men karrieren begynte som tilkallingsvikar på daværende Statoil Skibotn, som nå heter Circle K Skibotn. Her jobbet hun seg oppover i gradene, og etter hvert ble hun nestkommanderende på stasjonen. Så ble hun håndplukket til Circle K Norges talentprogram.

– Det var daværende distriktsalgssjef Stig Aksel Johansen som anbefalte meg å søke, og det var veldig gøy å bli tatt opp. I fjor, da jeg var ferdig med første året av utdanningen, ble det utlyst stilling som daglig leder ved Circle K Alta. Både Stig Aksel og daglig leder på Skibotn, Geir Varvik, oppmuntret meg til søke, sier Alphous, som opprinnelig kommer fra Fagerfjell i Målselv kommune.

Hun tror talentprogrammet ble tungen på vektskålen for at hun nå driver stasjonen i nordlysbyen.

Daværende Statoil Norge startet opp talentprogrammet i 2004. Nesten 7 av 10 medarbeidere som har vært igjennom programmet jobber fremdeles i selskapet i dag.

– Over to år har Renate Alphous og de andre talentene lært alt om stasjonsøkonomi, personaladministrasjon og salgsledelse. Utdanningen er lagt opp med både teoretisk innføring og praktiske demonstrasjoner, sier Lene Foldvik, ansvarlig for opplæring i Circle K Norge i pressemeldingen.

Hun forteller at stasjoner som drives av tidligere deltakere på talentprogrammet jevnt over gjør det bedre enn andre stasjoner i Circle K.

– Vi ser at dette har en positiv smitteeffekt, der de ansatte på «talentstasjonene» scorer høyt på trivsel og engasjement. Disse stasjonene ligger som regel også blant de beste når det kommer til mersalg og ulike salgskampanjer, sier Foldvik.

Artikkeltags