Kraftlaget advarer mot dørselgere: – Ikke gi de tilgang til måleren

Alta kraftlag har fått informasjon om at en strømleverandør oppsøker kundene deres på døra.

DEL

KAMPANJE: iFinnmark+ i ut året for kun 10,-

I en Facebook-melding advarer Alta Kraftlag om at selgere fra NorgesEnergi er å banker på dører hos deres kunder i Alta.

«Vi ønsker å informere om at Alta Kraftlag ikke har noe samarbeid med Norgesenergi slik det opplyses om. Alta Kraftlag har heller ikke utlevert noen informasjon om kunder som vi tidligere har byttet måler hos», skriver Alta Kraftlag på Facebook.  

Videre ber de sine kunder om å være forsiktige med å gi selgerne informasjon om strømmåleren i husstanden:

«Vi oppfordrer til å ikke gi selgerne tilgang til eller opplysninger om måleren med mindre dere faktisk ønsker å inngå avtale med NorgesEnergi. I følge våre kilder risikerer dere da at selgerne får satt i gang prosess slik at dere bytter kraftleverandør uten ytterligere informasjon eller samtykke», skriver kraftlaget og viser videre til egen hjemmeside for mer informasjon om hvordan en eventuelt kan bytte kraftleverandør.

– Krystallklare retningslinjer

iFinnmark har torsdag morgen vært i kontakt med pressekontakt Geir Jørgensen i NorgesEnergi. Han er også leder for privat marked. Han opplyser om at han må sjekke saken nærmere og at NorgesEnergi vil komme tilbake med mer informasjon.

Klokken 14 har NorgesEnergi sendt ut et svar per e-post undertegnet Geir Jørgensen.

– NorgesEnergi er som en av landets største strømleverandører, opptatt av å opptre ryddig og etterrettelig i alle salgsfremstøt. Vi har derfor etablert klare retningslinjer for alle selgere som opptrer på våre vegne, hvor vi gir tydelige føringer for hva selgerne kan si til mulige nye kunder. Disse retningslinjene er krystallklare på at vi ikke skal bruke ord som samarbeid. Hvis enkelte kunder har oppfattet det slik at vi har et samarbeid med det lokale kraftlaget, beklager vi dette, skriver han blant annet i mailen og viser til at de ikke har noen interesse av å antyde et samarbeid med det lokale kraftlaget.

Videre skriver han at strømleverandøren har vært i kontakt med den aktuelle selgeren som skal være bakgrunnen for Alta Kraftlag sin Facebook-post.

– Selv om hans opplevelse av samtalen er noe annerledes enn det som kommer til uttrykk i FB-posten, er vi opptatt av å lære slik at denne typen misforståelser eller inntrykk ikke oppstår i fremtiden. Det er klart at akkurat denne salgssamtalen ikke har vært slik vi i NorgesEnergi ønsker, kommenterer Jørgensen og påpeker at de har opplevd «svært få klager på deres salgsarbeid.

– Generelt svært tilfreds

Deriblant utfører de målinger på hvordan kundene de selger til opplever salget. Målingene skal utføres ved hjelp av en uavhengig tredjepart.

– Disse undersøkelsene viser at kundene generelt er svært tilfredshet med selgernes opptreden (5,5 poeng av 6 mulige i målingen), skrives det videre i mailen.

– Direkte feil

Han tilbakeviser at NorgesEnergi har anledning til å sette i gang en prosess hvor kundene bytter kraftleverandør uten ytterligere informasjon eller samtykke.

– Det er direkte feil. Kundene må aktivt samtykke ved bytte av kraftleverandør, og må også aktivt samtykke til alle delene av vårt tilbud. Dette gjøres skriftlig og ved signatur. Det er derfor ikke mulig at et leverandørbytte skjer uten at kundene er innforstått med, ønsker og godkjenner dette.

Artikkeltags