– Kan føre til at folk ikke får livreddende hjelp

SKAL FÅ JETFLY: Flytypen PC-24 fra produsenten Pilatus er en av de hete kandidatene når Luftambulanstjenesten skal skaffe seg to jetfly.

SKAL FÅ JETFLY: Flytypen PC-24 fra produsenten Pilatus er en av de hete kandidatene når Luftambulanstjenesten skal skaffe seg to jetfly. Foto:

Av , og
Artikkelen er over 1 år gammel

Finnmark mister ambulansefly: – En helsepolitisk skandale.

DEL

KAMPANJE: iFinnmark+ i ut året for kun 10,-

Fra sommeren 2019 skal to jetfly settes inn i den norske luftambulansetjenesten.

– Å få jetfly inn i Luftambulansetjenesten er et kvantesprang som bedrer beredskapen for Svalbard og gir bedre pasientsikkerhet i hele landet. Det styrker katastrofeberedskapen nasjonalt og muligheten til å løse oppdrag utenlands. Det sier daglig leder i Luftambulansetjenesten ANS, Øyvind Juell.

På sine nettsider bekrefter Luftambulansetjenesten at de tar et av flyene fra Alta.

– Propellflyet i Alta som skal erstattes med et jetfly i Tromsø flyr kun om dagen. Jetflyet i Tromsø skal stå på heldøgns beredskap. - Dermed økes også den totale beredskapen i nord med et halvt døgn, sier operativ rådgiver i Luftambulansetjenesten ANS, Bård Mortensen til eget nettsted.

Raseri i Finnmark

Venstre-politiker Trine Noodt raser mot beslutningen. Hun frykter at folk rett og slett vil kunne stryke med som følge av svekkelsen av helseberedskapen i Finnmark.

– Jeg synes det er en helsepolitisk skandale at man svekker beredskapen i Finnmark, jeg skjønner man vil styrke nasjonalt, men da får man tilføre friske midler og ikke ytterligere svekke beredskapen i Finnmark, sier Noodt, som gjør det klart at hun er voldsomt provosert både over prosessen og det som nå skjer.

– Man svekker beredskapen i Finnmark ytterligere. Det kan føre til at folk som trenger livreddende hjelp ikke får det. Hva skal de sende fra Tromsø til kysten av Finnmark, jetfly som ikke kan lande, spør Noodt.

– Trenger ikke gi forklaring

Hun er både skuffet og opprørt over at politikerne blir tilskuere til at helseforetakene kan «gjøre som de vil»

– De trenger ikke gi noen forklaring, vi har ingenting vi skulle ha sagt. Det er et demokratisk problem. Vi blir tilskuere til at helseforetaket kan gjøre som de vil, sier en opprørt Venstre-politiker.

Hun slår fast at det er skuffende når det har vært så stort søkelys på akuttberedskapen i Finnmark at helseforetaket nå gjør dette.

– At de tror at vi skal tro på at dette er en styrking av tilbudet, provoserer meg, sier Noodt.

En het kandidat

Flere flytyper vurderes. Den kanskje heteste kandidaten er et fly fra produsenten Pilatus, et såkalt PC-24-fly.

Nylig solgte Pilatus en rekke maskiner til helsevesnet i Australia, og flytypen, som er spesialdesignet som ambulansefly, testes nå ut for arktiske forhold.

Flytypen er regnet som rimelig til tross for at det kan operere på korte rullebaner og under vanskelige forhold. En annen flytype som vurderes er Learjet, som blant annet er i bruk i Sverige.

Learjet er også et alternativ når Luftambulansetjenesten skal gå til anskaffelse av jetfly. I dag opererer Lufttransport samtlige flyoppdrag for Luftambulansetjenesten i Norge.

Learjet er også et alternativ når Luftambulansetjenesten skal gå til anskaffelse av jetfly. I dag opererer Lufttransport samtlige flyoppdrag for Luftambulansetjenesten i Norge. Foto:

Behov på Svalbard

Lars Vorland, administrerende direktør i Helse Nord, mener løsningen med jetfly er god.

– Da det store snøskredet traff Longyearbyen i desember i fjor, var vi raskt oppe med tre av våre propellfly, men de er i minste laget og får ikke med seg nok utstyr og helsepersonell på så lange flyturer. Med ett jetfly i Tromsø og ett på Gardermoen har vi muligheten til komme raskere fram og ha plass til mer helsepersonell og utstyr, sier administrerende direktør i Helse Nord, Lars Vorland.

– Med ny helikopterbase på Evenes, nytt redningshelikopter i Lakselv og et jetfly i Tromsø vil vi sammen med de fem kortbaneflyene i Nord-Norge få et bedre luftambulansetilbud til befolkningen i nord, sier Vorland.

Helse Nord bærer i dag nær tre firedeler av kostnaden for ambulanseflytjenesten som årlig er på om lag 400 millioner kroner. Ifølge Helse Nord vil innføring av jetfly bety at tjenesten vil koste «vesentlig mer».

Artikkeltags