Glede hos lokale entreprenører både i vest og øst: – Nå har vi arbeid i fem nye år

FEM ÅRS ARBEID: Trond Pedersen og Per William Herandsen er blant de som skal jobbe med vintervedlikehold i fylket de kommende fem år.

FEM ÅRS ARBEID: Trond Pedersen og Per William Herandsen er blant de som skal jobbe med vintervedlikehold i fylket de kommende fem år. Foto:

NCC Norge, Mesta Drift AS, Anlegg Nord AS, Kautomaskin AS Roy Yngve Thomassen AS fikk ansvar for over 1.000 kilometer vei, oppdrag til en samlet verdi på 365 millioner kroner.

DEL

Statens vegvesen inviterte til åpning av vintersesongen hos biltilsynets lokaler i Alta mandag. Der ble det ikke levnet tvil om at entreprenørene har en viktig samfunnsoppgave med vedlikehold av veiene, spesielt på krevende vinterstid.

Ingen gir tilbakemeldinger når alt er i skjønneste orden. Først når utfordringene dukker opp, kommer reaksjonene fra veifarende, opplyste prosjektleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen i Finnmark Kurt Mørk Eriksen om på møtet mellom Statens vegvesen og anbudsvinnerne mandag.

Og det var med ydmykhet overfor det faktum at entreprenørene har fått folkets tillit for fem år, og med store smil, at de åpnet sesongen.

Minnet om samfunnsoppdraget

Selvsagt håper de på at Kong Vinter venter lenge før sin tilbakekomst – av veivesenets driftskontrakter i Finnmark går nemlig tre fjerdedeler av cirka 600 millioner til nettopp vedlikehold av vinterveier.

– Vi hadde siste brøyting litt skummelt seint i sommer; 5. Juni., tror jeg det var. Vi håper at det tøyer seg ut til høsten før vi må i gang, sa regionveisjef Torbjørn Naimak til forsamlingen.

Hovedutvalgsleder for samferdsel i Finnmark fylkeskommune, Geir Ove Bakken, sier at Finnmark fylkeskommune er opptatt av at entreprenørene skal ha gode arbeidsbetingelser.

– De er avgjørende for oss finnmarkinger. Mange av dem jobber under tøffe forhold. Her er det ikke bare penger som teller, men hva man utøver, sier han.

BRØYTING: Øyvind Bjørnå (t.v.) og Jan Gunnar Isaksen for Anlegg nord, Yvonne Johannessen for Mesta i Sør-Varanger, og Trond Pedersen for Roy-Yngve Thomassen er klare for fem år på vinterveiene i Finnmark.

BRØYTING: Øyvind Bjørnå (t.v.) og Jan Gunnar Isaksen for Anlegg nord, Yvonne Johannessen for Mesta i Sør-Varanger, og Trond Pedersen for Roy-Yngve Thomassen er klare for fem år på vinterveiene i Finnmark. Foto:

 

Fem nye år

De fem kontraktene som er tildelt nå, til NCC Norge som har ansvaret for Alta, Mesta Drift AS for Langfjord, Anlegg Nord AS for Masi, Kautomaskin AS som skal drifte Kautokeino og Roy Yngve Thomassen AS som har Loppa og Hasvik, har en samlet verdi på 346 millioner kroner.

Roy Yngve Thomassen AS alene har fått en kontrakt for 44 million, og går nå i sin andre periode. Det gir arbeid til mellom 15 og 20 ansatte.

Det er fem års arbeid. Det er det man vet, sier Trond Pedersen i firmaet.

De nye kontraktene trådte i kraft 1. september. Til sammen utgjør disse driftskontraktene over 1000 kilometer vei i Alta, Kautokeino, Hasvik, Loppa, Sør-Varanger og deler av Nesseby.

 

Artikkeltags