Gå til sidens hovedinnhold

De siste sprengsalvene på E6 gjøres nå

Artikkelen er over 3 år gammel

Prosjektet E6 vest for Alta er inne i sin siste fase.

Den gang samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) trykket i oktober 2006 startsalven for E6 vest for Alta.

Nå er prosjektet på 2,9 milliarder kroner i sin siste fase.

LES OGSÅ: Med ansvar for vei til 2,9 milliarder kroner

Den siste parsellen fra Langnesbukt til Storsandnes er under arbeid, inklusive en 3,4 kilometer tunnel.

En video som Statens vegvesen har lagt ut på Facebook, viser sprengning av siste del av beskjæringen ved Langnesbukt.

Når denne parsellen åpnes, er avstanden fra Hjemmeluft til Storsandnes redusert med totalt 12 kilometer.

Parsellen mellom Langnesbukt og Storsandnes bidrar med 3 kilometer innkorting med tunnel gjennom Áilegás.

Denne parsellen ventes å åpne høsten 2018.

E6 vest for Alta

48,8 kilometer ny vei fra Alta til Storsandnes.

Prosjektet består av 6 delstrekninger (hvorav sju korte og lengre tunneler):

  • Storsandnes–Langnesbukt: Under bygging, stort sett det meste er tunnel (3,4 km), åpnes høsten 2018. Hovedentreprenør Leonhard Nilsen & Sønner (LNS).
  • Langnesbukt–Jansnes: Ferdig i 2009.
  • Jansnes–Halselv: Helt ferdig i juli. Én tunnel, Talviktunnelen som er 840 meter, var ferdig i mai 2013. Bygd av Istak AS.
  • Halselv–Møllnes: Antatt ferdig i desember 2016. To tunneler: Storvikatunnelen (1,2 km) og Melsviktunnelen (2,5 km). Hovedentreprenør: LNS. Veien kortes ned med 2,1 kilometer.
  • Møllnes–Kvenvik: Ferdig i desember 2013, ny bru over Kåfjord, og Kåfjordtunnelen (drøyt 6 kilometer kortere vei). E. Pihl & Sønn AS hadde entreprisen for tre tunneler (Kåfjordtunnelen, Tyskerhaugtunnelen og Aslakheimen), samt vei i dagen. Etter konkurs overtok datterselskapet Istak AS ansvaret for tunnelene, mens Statens vegvesen overtok ansvaret for Kåfjordbrua.
  • Kvenvik–Hjemmeluft: Ferdig høsten 2013. Jan Opgård AS (Alta) var entreprenør for strekningen Hjemmeluft–Aslakheimen

 

Kommentarer til denne saken