15 millioner politikerne har stått i kø for å dele ut

ALLE VIL HA: Det virker å være bred enighet om behovet for en redningsskøyte i Vardø. Nå har den endelig havnet på statsbudsjettet., noe Frank Bakke-Jensen offentliggjorde onsdag.

ALLE VIL HA: Det virker å være bred enighet om behovet for en redningsskøyte i Vardø. Nå har den endelig havnet på statsbudsjettet., noe Frank Bakke-Jensen offentliggjorde onsdag. Foto:

De siste ukene har den ene politikeren etter den andre støttet en redningsskøyte til Vardø.

DEL

KommentarDette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.Det er ikke godt å si hvem som skal få æren når drift av redningsskøyte i Vardø nå får bevilgning over statsbudsjettet. Onsdag var forsvarsminister og båtsfjording Frank Bakke-Jensen (Høyre) på plass i Vardø for å overlevere nyheten på vegne av regjeringen. Bare noen dager tidligere var Siv Jensen på sjarmoffensiv i Alta, der hun sa at Fremskrittspartiet ville kreve det samme, noe hennes partikollega Bengt Rune Strifeldt har sagt i lang tid. Og litt tidligere i september var nestleder Bjørnar Skjæran i Arbeiderpartiet på besøk i Vardø havn, der han uttrykte samme krav.

«Å få på plass en redningsskøyte her allerede neste år, hadde betydd utrolig mye. Her er det store avstander som trenger tryggheten en redningsskøyte gir,» uttalte han til iFinnmark.

Lokalt har også Miljøpartiet engasjert seg, med ordfører Ørjan Jensen i spissen.

Det er fristende å si at det er enkelt å love noe alle er enige om. Men i denne saken er uansett det viktigste at bevilgningen kommer. Akkurat det kan nok fiskerne i hele Varanger skrive under på.

Det mangler nemlig ikke på hendelser det siste året der det egentlig er flaks at det har gått så bra som det har gjort. La oss se til 19. desember i fjor. Først fikk Hovedredningssentralen (HRS) i Nord-Norge melding om en sjark med lekkasje, som holdt på å gå ned utenfor Vardø. HRS kalte ut Vardø lufthavns båt, som reddet to personer opp fra vannet.

Seinere samme dag ble lufthavnsbåten kalt ut igjen. Da var det en annen sjark som hadde fått problemer utenfor Domen. Her kom også hurtigruteskipet «Polarlys» til unnsetning. Deres mann-over-bord-båt tok med seg de to personene i sjarken, mens beredskapsbåten fra lufthavnen fikk slept båten inn til havn.

Fiskerne Svein Harald Holmen og Andris Locs var om bord på denne siste båten. Til iFinnmark fortalte Svein Harald Holmen at da de begynte å vaske dekk etter endt fiske, var lensepumpa tett. Vannalarmen gikk, det var vann i motorrommet, og sjarken ble baktung. De to fiskerne tok på seg redningsdrakt og fikk ned redningsflåten på dekk, og var klare til å sjøsette den om det skulle bli nødvendig. Etter omtrent 45 minutters venting, kom hjelpen. Selv om Holmen følte seg trygg på at det hele skulle gå bra ettersom nødutstyret var på plass, opplevde han likevel det hele som dramatisk.

«Det var ikke en situasjon jeg følte jeg hadde kontroll over, selv om jeg hadde kontroll i forhold til sikkerhetsutstyr og slikt. Jeg var klart stresset og litt bekymret over hvor dette skulle ende,» sa han til iFinnmark.

Noen måneder seinere var det en fiskerkollega som fikk trøbbel. Brynjar Bangsund, også han fra Vardø, var ute på Barentshavet da han fikk en fortøyningstrosse i propellen. Selve situasjonen var ikke farlig, men han ble skremt av at det tok sju-åtte timer før han fikk hjelp. Da var det en annen fisker som avbrøt jobben sin, og dro ut for å hjelpe, ettersom det ville ta enda lengre tid å få bistand fra en redningsskøyte. For Roger Christian Hay var det en selvfølge å bidra, men han syntes det var frustrerende å miste en dags arbeid.

«Vi avbrøt fisket, og dro for hjelpe. Vi gjorde det selvfølgelig frivillig. Det hadde vært helt jævlig om han skulle ligge der til langt utpå dagen for å vente. Likevel, vi har tapt ni timer fordi det ikke er redningsskøyte i nærheten. Hadde det vært noe alvorlig, så hadde det gått veldig galt om man måtte ventet i 10–12 timer. Det er tragisk at situasjonen er slik. Hadde den tatt inn vann, så kunne det gått galt bare det å vente på oss. Det er trasig at fiskeflåtene skal være nødetatene,» sier han.

Han fikk støtte av det da nyopprettede Vardø fiskarlag, Frode Robertsen.

«Jeg anser situasjonen slik den er i dag, som farlig. Det er ikke bestandig at det er flere båter på sjøen, og man kan fort være alene ute. Hvis det er nød, så er det lang tid på redningsskøyta, kameratbåten og Sea Kingen. Da kan det gå veldig galt,» uttalte han til iFinnmark.

Onsdag ar det derfor en glad Robertsen som kunne ta imot nyheten om finansieringen over statsbudsjettet. Regjeringen setter av 15 millioner kroner til drift av en ny redningsskøyte med hjemmehavn i Vardø. Det er et signal om at man anerkjenner fiskerinæringa som sentral både i Vardø og Varanger. Vissheten om at hjelpen er nærmere dersom uhellet skulle være ute i landets østligste farvann, vil være med på å trygge yrket, og kanskje også bidra til at flere velger fiskeri som inntektskilde.

Når Nasjonal Transportplan for 2022 til 2033 skal behandles til neste år, har regjeringen en sjanse til å vise at de mener alvor. Her har Troms og Finnmark fylkeskommune satt en skjermingsmolo for innseilingen til Vardø havn høyt på prioriteringslista. Dette er et tiltak som vil skjerme havna for vær og vind når vinterstormene setter inn, noe som har vært hyppig nevnt som et nødvendig tiltak blant fiskerne med båt i Vardø havn. Disse fiskerne får allerede bedre liggeforhold nå som den indre moloen er i ferd med å bli ferdig. Med en ytre skjerming vil havnen kunne anses som komplett.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken